Pro spojování jednotlivých prvků krovu platí pravidla tesařských spojů. Charakteristické spoje (nároží, úžlabí, plná vazba) jsou patrny z následujícího obrázku.
Tesařské konstrukce
Sedlo slouží ke ztužení nosného trámu v místech podpor. Délka sedla bývá 1/5 až 2/5 rozpětí trámu. S nosným trámem bývá spojen šrouby, hmoždíky nebo zazubením.
Pásek je krátká tlačená vzpěrka plnící trojí funkci: spolupůsobí při přenášení tlaku z trámu na sloup, zkracuje rozpětí trámu a ztužuje konstrukci v podélném směru. Délka pásku je 1000 až 1500 mm.
A - spojení sedla s trámem, B - pásek (1 - trám, 2 - pásek, 3 - sloup)
Vzpěradlo je konstrukce, jejíž nosný trám je podepřen vzpěrami, kterými se přenáší zatížení do podpor. Tím se zároveň zmenšuje volná délka nosného trámu a zvětšuje se jeho únosnost.
Jednoduché a dvojité vzpěradlo (1 - nosný trám, 2 - vzpěry, 3 - rozpěra)
Věšadlo ke konstrukce, která s věšáky vzpěrami vynáší hlavní trám a přenáší jeho zatížení co nejblíže k podporám.
Jednoduché a dvojité věšadlo (1 - hlavní trám, 2 - vzpěra, 3 - věšák, 4 - pražec, 5 - třmen, 6 - trojramenná spona, 7 - rozpěra)
Vzpínadlo je konstrukce, v níž je hlavní trám vyztužený táhly a krátkými sloupky.
Příhradový vazník je sestaven z horního tlačeného pásu a z dolního taženého pásu. Pásy či pásnice jsou vzájemně spojeny svislicemi a diagonálami, které vytvářejí nejčastěji trojúhelníkovou soustavu. Spojení prvků ve styčníku může být hřebíkové, svorníkové, s hmoždíky nebo lepené.
Plnostěnný vazník jsou určené pro větší rozpětí a mívají průřez písmene I nebo průřez skříňový (truhlíkový).
Skruž je obloukový plnostěnný nosník sbíjený z prken, sešroubovaný nebo slepený v jeden celek.
A - příhradový nosník, B - plnostěnný nosník, C - skruž
Upozornění : Obsah převzat ze stránky pozemní-stavitelství.wz.cz. Stav k roku 2000, článek bude aktualizován podle soudobých norem a předpisů platných v ČR.
Tesařské spoje a konstrukce strešních konstrukcí
připravil(a) Stavební komunita
10. 3, 2012
Tesařské spoje a konstrukce
Tesařské spoje
Pro spojování jednotlivých prvků krovu platí pravidla tesařských spojů. Charakteristické spoje (nároží, úžlabí, plná vazba) jsou patrny z následujícího obrázku.
Tesařské konstrukce
Sedlo slouží ke ztužení nosného trámu v místech podpor. Délka sedla bývá 1/5 až 2/5 rozpětí trámu. S nosným trámem bývá spojen šrouby, hmoždíky nebo zazubením.
Pásek je krátká tlačená vzpěrka plnící trojí funkci: spolupůsobí při přenášení tlaku z trámu na sloup, zkracuje rozpětí trámu a ztužuje konstrukci v podélném směru. Délka pásku je 1000 až 1500 mm.
A - spojení sedla s trámem, B - pásek (1 - trám, 2 - pásek, 3 - sloup)
Vzpěradlo je konstrukce, jejíž nosný trám je podepřen vzpěrami, kterými se přenáší zatížení do podpor. Tím se zároveň zmenšuje volná délka nosného trámu a zvětšuje se jeho únosnost.
Jednoduché a dvojité vzpěradlo (1 - nosný trám, 2 - vzpěry, 3 - rozpěra)
Věšadlo ke konstrukce, která s věšáky vzpěrami vynáší hlavní trám a přenáší jeho zatížení co nejblíže k podporám.
Jednoduché a dvojité věšadlo (1 - hlavní trám, 2 - vzpěra, 3 - věšák, 4 - pražec, 5 - třmen, 6 - trojramenná spona, 7 - rozpěra)
Vzpínadlo je konstrukce, v níž je hlavní trám vyztužený táhly a krátkými sloupky.
Vzpínadlo (1 - hlavní trám, 2 - ocelové táhlo, 3 - rektifikační článek)
Příhradový vazník je sestaven z horního tlačeného pásu a z dolního taženého pásu. Pásy či pásnice jsou vzájemně spojeny svislicemi a diagonálami, které vytvářejí nejčastěji trojúhelníkovou soustavu. Spojení prvků ve styčníku může být hřebíkové, svorníkové, s hmoždíky nebo lepené.
Plnostěnný vazník jsou určené pro větší rozpětí a mívají průřez písmene I nebo průřez skříňový (truhlíkový).
Skruž je obloukový plnostěnný nosník sbíjený z prken, sešroubovaný nebo slepený v jeden celek.
A - příhradový nosník, B - plnostěnný nosník, C - skruž
◄◄◄ Zpět na pozemní stavitelství obsah
Upozornění : Obsah převzat ze stránky pozemní-stavitelství.wz.cz. Stav k roku 2000, článek bude aktualizován podle soudobých norem a předpisů platných v ČR.