Pojízdné šikmé rampy

Tyto konstrukce se používají hlavně na vertikální propojení v hromadných garážích, ať už podzemních nebo nadzemních. Při současném neúnosném počtu aut, se kterým se v minulosti nepočítalo při urbanistickém návrhu měst jsou hromadné garáže nejefektivnějším řešením parkovacího problému.

 

Je jedno zda jde o nadzemní střešní parkoviště nebo podzemní, vždy se tam musí auto přepravit. Ekonomicky i konstrukčně náročnějším východiskem je použití nákladních výtahů pro auta. Většinou se ale na propojení jednotlivých vertikálních úrovní využívají pojízdné šikmé rampy exteriérové ​​nebo interiérové​​. Rozlišujeme rampy pro malé garáže (do 100 m2), střední (do 1000 m2) a velké. Při malých garážích vystačí jednopruhové rampy, pokud se ale jedná o nárazově využívány rampy (koncertní stadiony a podobně) navrhujeme vícepruhové rampy.

 

Názvosloví:

Polorampa - šikmá rampa propojující polovinu výšky podlaží

Rampa - šikmá rampa propojující celou výšku podlaží

Vyrovnávající rampa -šikmá rampa propojující menší výšku než polovina výšky podlaží podlaží

 

V září 2011 byla vydána nová ČSN 73 6058 Jednotlivé, řadové a hromadné garáže, která nahrazuje předchozí normy ČSN 73 6057 a ČSN 73 6058 z roku 1987. ČSN se také zabývá bezbariérovým užíváním garáží, komunikacemi pro chodce, hygienickými zařízeními, vjezdy a výjezdy do/z hromadné garáže, stavebně-technickými požadavky a veškerými souvisejícími technickými zařízeními a provozem hromadných garáží.

 

Norma připouští  sklony pro jednotlivé typy ramp:

Vyrovnávací rampy 17%

Přímé rampy 14%

Nepříme rampy 13%

Vnější rampy kromě vyrovnávacích 10%

 

Pozn.- V některých případech (například rampy v rodinných domech) můžeme použít i větší sklon rampy jak uvádí norma. Je nutné ověřit vhodnost sklonu pro daný automobil aby nedošlo k poškození podvozku. Při prudší rampě můžeme vjezd a výjezd řešit zkosením nebo zaoblením. Při zaoblení dodržujeme poloměr  20m. Při zkosení použijeme nájezd a výjezd max. sklonu 6 ° délky min 4m. Pro zajištění bezpečnosti silničního provozu při výjezdu z rampy na veřejnou komunikaci je nutné mezi nimi zajistit vodorovnou plochu šířky 5000 mm.

 

 

Šířka ramp vychází ze základní hodnoty a to šířky auta. V současnosti je trend zvyšování prostoru a pohodlí v autech, což má za následek výrobu stále větších aut. Je těžké odhadnout jakým směrem se bude tento trend vyvíjet, ale při návrhu rampy bychom měli počítat i s možností pokračování v tomto trendu, aby navržené budovy vyhovovaly co nejdéle potřebám uživatelů.

 

Tabulka orientačních rozměrů aut

 

Vozidlo

Orientační rozměry [m]

Šířky

Délky

Výšky

rozvoru

Malé a střední osobní automobily

1,65

4,25

1,50

2,40

Velké osobní automobily ( karavany)

1,80 (2,10)

5,00

1,90 (2,50)

2,80

Malé a střední nákladní automobily, malé autobusy

2,30

7,30

2,80

4,65

Velké nákladní automobily

2,50

9,40

3,20

5,80

Autobusy

2,50

11,50

3,20

5,70

 

Šířky pro jednotlivé typy ramp:

  • Přímé
    • jednopruhové min 2500 mm
    • dvoupruhovou min 5300 mm

 

  • Nepřímé
    • jednppruhové 3500 mm
    • dvoupruhovou 7000 mm

 

 

Při vícepruhových rampách musíme zřídit mezi pruhy vyvýšené střední dělící pásy šířky 300 pro přímé rampy a 500 mm pro nepřimé. Po okrajích budujeme postranní dělící pásy šířky 250 mm a pro okraje užívané chodci musíme zachovat šířku 750 mm. Výškový rozdíl  vyvýšených pásů by měl být 80 až 180 mm.

 

 

Pozn. - Při návrhu složitějšího systému ramp pro větší a složitější provoz se doporučuje konzultovat návrh s projektantem dopravních staveb, aby nedocházelo k špatným návrhům. Takové mohou mít za následek minimálně škody na majetku.

◄◄◄ Zpět na pozemní stavitelství obsah


  • Student

    Anna Jiroutova

    Dobrý den, 

    mohla bych se zeptat od kud máte informace o tom, že v rodinném domě může být sklon rampy větší, než uvádí norma? Norma se o tom totiž nezmiňuje, nebo jen špatně hledám? 


    Děkuji!


  • Projektant

    Martin Olšavský

    Dobrý deň,

     

    stavebné normy majú len odporúčajúci charakter a je na projektantovi/realizátorovi aby sa rozhodol pre vyhovujúce riešenie. Samozrejme normy neodporúčajú ich nedodržiavanie, aj keď mnohokrát poukazujú na možné výnimky. Častokrát sa v praxi stretávame s oveľa hrubším a nebezpečnejším ohýbaním normatív ako je prekročenie normou odporúčaných sklonov pre pojazdné rampy

     

    "V některých případech (například rampy v rodinných domech) můžeme použít i větší sklon rampy jak uvádí norma. Je nutné ověřit vhodnost sklonu pro daný automobil aby nedošlo k poškození podvozku"

     

    S pozdravom