Tyto konstrukce se používají hlavně na vertikální propojení v hromadných garážích, ať už podzemních nebo nadzemních. Při současném neúnosném počtu aut, se kterým se v minulosti nepočítalo při urbanistickém návrhu měst jsou hromadné garáže nejefektivnějším řešením parkovacího problému.
Je jedno zda jde o nadzemní střešní parkoviště nebo podzemní, vždy se tam musí auto přepravit. Ekonomicky i konstrukčně náročnějším východiskem je použití nákladních výtahů pro auta. Většinou se ale na propojení jednotlivých vertikálních úrovní využívají pojízdné šikmé rampy exteriérové nebo interiérové. Rozlišujeme rampy pro malé garáže (do 100 m2), střední (do 1000 m2) a velké. Při malých garážích vystačí jednopruhové rampy, pokud se ale jedná o nárazově využívány rampy (koncertní stadiony a podobně) navrhujeme vícepruhové rampy.
Názvosloví:
Polorampa - šikmá rampa propojující polovinu výšky podlaží
Rampa - šikmá rampa propojující celou výšku podlaží
Vyrovnávající rampa -šikmá rampa propojující menší výšku než polovina výšky podlaží podlaží
V září 2011 byla vydána nová ČSN 73 6058 Jednotlivé, řadové a hromadné garáže, která nahrazuje předchozí normy ČSN 73 6057 a ČSN 73 6058 z roku 1987. ČSN se také zabývá bezbariérovým užíváním garáží, komunikacemi pro chodce, hygienickými zařízeními, vjezdy a výjezdy do/z hromadné garáže, stavebně-technickými požadavky a veškerými souvisejícími technickými zařízeními a provozem hromadných garáží.
Norma připouští sklony pro jednotlivé typy ramp:
• Vyrovnávací rampy 17%
• Přímé rampy 14%
• Nepříme rampy 13%
• Vnější rampy kromě vyrovnávacích 10%
Pozn.- V některých případech (například rampy v rodinných domech) můžeme použít i větší sklon rampy jak uvádí norma. Je nutné ověřit vhodnost sklonu pro daný automobil aby nedošlo k poškození podvozku. Při prudší rampě můžeme vjezd a výjezd řešit zkosením nebo zaoblením. Při zaoblení dodržujeme poloměr 20m. Při zkosení použijeme nájezd a výjezd max. sklonu 6 ° délky min 4m. Pro zajištění bezpečnosti silničního provozu při výjezdu z rampy na veřejnou komunikaci je nutné mezi nimi zajistit vodorovnou plochu šířky 5000 mm.
Šířka ramp vychází ze základní hodnoty a to šířky auta. V současnosti je trend zvyšování prostoru a pohodlí v autech, což má za následek výrobu stále větších aut. Je těžké odhadnout jakým směrem se bude tento trend vyvíjet, ale při návrhu rampy bychom měli počítat i s možností pokračování v tomto trendu, aby navržené budovy vyhovovaly co nejdéle potřebám uživatelů.
Tabulka orientačních rozměrů aut
Vozidlo |
Orientační rozměry [m] |
|||
Šířky |
Délky |
Výšky |
rozvoru |
|
Malé a střední osobní automobily |
1,65 |
4,25 |
1,50 |
2,40 |
Velké osobní automobily ( karavany) |
1,80 (2,10) |
5,00 |
1,90 (2,50) |
2,80 |
Malé a střední nákladní automobily, malé autobusy |
2,30 |
7,30 |
2,80 |
4,65 |
Velké nákladní automobily |
2,50 |
9,40 |
3,20 |
5,80 |
Autobusy |
2,50 |
11,50 |
3,20 |
5,70 |
Šířky pro jednotlivé typy ramp:
Při vícepruhových rampách musíme zřídit mezi pruhy vyvýšené střední dělící pásy šířky 300 pro přímé rampy a 500 mm pro nepřimé. Po okrajích budujeme postranní dělící pásy šířky 250 mm a pro okraje užívané chodci musíme zachovat šířku 750 mm. Výškový rozdíl vyvýšených pásů by měl být 80 až 180 mm.
Pozn. - Při návrhu složitějšího systému ramp pro větší a složitější provoz se doporučuje konzultovat návrh s projektantem dopravních staveb, aby nedocházelo k špatným návrhům. Takové mohou mít za následek minimálně škody na majetku.
Student
Anna Jiroutova
Dobrý den,
mohla bych se zeptat od kud máte informace o tom, že v rodinném domě může být sklon rampy větší, než uvádí norma? Norma se o tom totiž nezmiňuje, nebo jen špatně hledám?
Děkuji!
6. 24, 2014
Projektant
Martin Olšavský
Dobrý deň,
stavebné normy majú len odporúčajúci charakter a je na projektantovi/realizátorovi aby sa rozhodol pre vyhovujúce riešenie. Samozrejme normy neodporúčajú ich nedodržiavanie, aj keď mnohokrát poukazujú na možné výnimky. Častokrát sa v praxi stretávame s oveľa hrubším a nebezpečnejším ohýbaním normatív ako je prekročenie normou odporúčaných sklonov pre pojazdné rampy
"V některých případech (například rampy v rodinných domech) můžeme použít i větší sklon rampy jak uvádí norma. Je nutné ověřit vhodnost sklonu pro daný automobil aby nedošlo k poškození podvozku"
S pozdravom
6. 25, 2014