◄◄◄ Zpět na právní a technické požadavky na výstavbu ve stavebnictví
Stáhnout zákon: Zákon č. 177/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií
177/2006 Sb.
ZÁKON
ze dne 29. března 2006,
kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění
pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl.I
Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění zákona č.
359/2003 Sb., zákona č. 694/2004 Sb. a zákona č. 180/2005 Sb., se mění
takto:
1. § 1 včetně poznámky pod čarou č. 1 zní:
"§ 1
Předmět zákona
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství^1) a
stanoví
a) některá opatření pro zvyšování hospodárnosti užití energie a
povinnosti fyzických a právnických osob při nakládání s energií,
b) pravidla pro tvorbu Státní energetické koncepce, Územní energetické
koncepce a Národního programu hospodárného nakládání s energií a
využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů.
1) Směrnice Rady č. 93/76/EHS ze dne 13. září 1993 o omezování emisí
oxidu uhličitého prostřednictvím zvyšování energetické účinnosti.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/91/ES ze dne 16. prosince
2002 o energetické náročnosti budov.".
2. § 2 zní:
"§ 2
Základní pojmy
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) nakládáním s energií výroba, přenos, přeprava, distribuce, rozvod,
spotřeba energie a uskladňování plynu, včetně souvisejících činností,
b) obnovitelnými zdroji obnovitelné nefosilní přírodní zdroje energie,
jimiž jsou energie větru, energie slunečního záření, geotermální
energie, energie vody, energie půdy, energie vzduchu, energie biomasy,
energie skládkového plynu, energie kalového plynu a energie bioplynu,
c) druhotným energetickým zdrojem využitelný energetický zdroj, jehož
energetický potenciál vzniká jako vedlejší produkt při přeměně a
konečné spotřebě energie, při uvolňování z bituminózních hornin nebo
při energetickém využívání nebo odstraňování odpadů a náhradních paliv
vyrobených na bázi odpadů nebo při jiné hospodářské činnosti,
d) energetickým hospodářstvím soubor technických zařízení a budov
sloužících k nakládání s energií,
e) účinností užití energie míra efektivnosti energetických procesů,
vyjádřená poměrem mezi úhrnnými energetickými výstupy a vstupy téhož
procesu, vyjádřená v procentech,
f) energetickou náročností budovy u existujících staveb množství
energie skutečně spotřebované, u projektů nových staveb nebo projektů
změn staveb, na něž je vydáno stavební povolení, vypočtené množství
energie pro splnění požadavků na standardizované užívání budovy,
zejména na vytápění, přípravu teplé vody, chlazení, úpravu vzduchu
větráním a úpravu parametrů vnitřního prostředí klimatizačním systémem
a osvětlení,
g) kombinovanou výrobou elektřiny a tepla přeměna primární energie na
energii elektrickou a užitečné teplo ve společném současně probíhajícím
procesu v jednom výrobním zařízení,
h) klimatizačním systémem soubor všech zařízení a prvků na úpravu
parametrů vnitřního prostředí spojené s ohřevem, chlazením, zvlhčováním
a filtrací vzduchu, které jsou součástí stavby,
i) vytápěním proces sdílení tepla do vytápěného prostoru zajišťovaný
příslušným technickým zařízením za účelem vytváření tepelné pohody či
požadovaných standardů vnitřního prostředí, který se člení na ústřední
vytápění, bytové individuální vytápění a lokální vytápění,
j) ústředním vytápěním vytápění, kde zdroj tepla je umístěn mimo
vytápěné prostory a slouží pro vytápění více bytových či nebytových
prostor,
k) jmenovitým výkonem kotle množství tepelné energie udané výrobcem,
které kotel předává trvale v teplonosné látce při stanovených
podmínkách v ustáleném stavu,
l) jmenovitým chladicím výkonem klimatizačního systému jmenovitý příkon
pohonu zdroje chladu udaný výrobcem,
m) průkazem energetické náročnosti budovy průkaz, který obsahuje
informace o energetické náročnosti budovy vypočtené podle metody
stanovené prováděcím právním předpisem,
n) energetickým auditem soubor činností, jejichž výsledkem jsou
informace o způsobech a úrovni využívání energie v budovách a v
energetickém hospodářství prověřovaných fyzických a právnických osob a
návrh na opatření, která je třeba realizovat pro dosažení energetických
úspor,
o) budovou zastřešená stavba se stěnami, v níž se používá energie k
úpravě vnitřního prostředí; za budovu se může považovat budova jako
celek nebo ty její části, které byly navrženy nebo upraveny pro
samostatné užívání,
p) celkovou podlahovou plochou podlahová plocha všech podlaží budovy
vymezená mezi vnějšími stěnami, bez neobyvatelných sklepů a oddělených
nevytápěných prostor,
q) větší změnou dokončené budovy taková změna dokončené budovy, která
probíhá více než 25 % celkové plochy obvodového pláště budovy, nebo
taková změna technických zařízení budovy s energetickými účinky, kde
výchozí součet ovlivněných spotřeb energií je vyšší než 25 % celkové
spotřeby energie.".
3. V § 3 odst. 1 se číslo "20" nahrazuje číslem "30".
4. V § 3 odst. 3 se slova "2 roky" nahrazují slovy "5 let".
5. V § 4 odst. 1 se za slovo "kraje" vkládají slova " , statutárního
města a hlavního města Prahy".
6. V § 4 odstavce 2 a 3 včetně poznámky pod čarou č. 1a znějí:
"(2) Územní energetickou koncepci pořizuje pro svůj územní obvod
krajský úřad, Magistrát hlavního města Prahy a magistráty statutárních
měst (dále jen "pořizovatel") v přenesené působnosti. Územní
energetická koncepce je neopomenutelným podkladem^1a) pro územní
plánování.
(3) Obec má právo pro svůj územní obvod nebo jeho část pořídit v
přenesené působnosti územní energetickou koncepci v souladu se státní
energetickou koncepcí. Územní energetická koncepce je neopomenutelným
podkladem pro územní plánování.
1a) Vyhláška č. 135/2001 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně
plánovací dokumentaci, ve znění vyhlášky č. 570/2002 Sb.".
7. V § 4 odst. 5 písmena c) až e) včetně poznámky pod čarou č. 1b
znějí:
"c) hodnocení využitelnosti obnovitelných a druhotných energetických
zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla,
d) hodnocení využitelnosti energetického potenciálu komunálních
odpadů^1b),
e) hodnocení technicky a ekonomicky dosažitelných úspor z
hospodárnějšího využití energie.
1b) Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.".
8. V § 4 se na konci odstavce 5 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se
písmeno f), které zní:
"f) řešení energetického hospodářství území včetně zdůvodnění a návrh
opatření uplatnitelných pořizovatelem koncepce.".
9. V § 4 odstavec 6 včetně poznámek pod čarou č. 2 a 2a zní:
"(6) K účasti na vypracování územní energetické koncepce si pořizovatel
může vyžádat součinnost držitelů licence na podnikání v energetických
odvětvích^2), dodavatelů tuhých a kapalných paliv a zpracovatelů
komunálních odpadů^1b), kteří podnikají na území, pro které se územní
energetická koncepce zpracovává, jakož i největších spotřebitelů
energie. Ti jsou povinni, pokud jsou k tomu pořizovatelem vyzváni, pro
vypracování územní energetické koncepce poskytnout bezúplatně v nutném
rozsahu potřebné podklady a údaje; rozsah a lhůty pro poskytnutí
podkladů a údajů stanoví prováděcí právní předpis^2a).
2) Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2a) Nařízení vlády č. 195/2001 Sb., kterým se stanoví podrobnosti
obsahu územní energetické koncepce.".
10. V § 4 se za odstavec 6 vkládají nové odstavce 7 a 8, které znějí:
"(7) Naplňování územní energetické koncepce vyhodnocuje pořizovatel
nejméně jedenkrát za 4 roky a na základě vyhodnocení může zpracovávat
návrhy na změnu.
(8) Pořizovatel poskytuje ministerstvu na vyžádání informace o
aktuálním stavu zpracování a vyhodnocení územní energetické koncepce
pro účely posouzení souladu se státní energetickou koncepcí.".
Dosavadní odstavec 7 se označuje jako odstavec 9.
11. V § 5 odstavce 1 a 2 včetně poznámky pod čarou č. 3 znějí:
"(1) Národní program hospodárného nakládání s energií a využívání
jejích obnovitelných a druhotných zdrojů (dále jen "Program") je
dokument vyjadřující cíle v oblasti zvyšování účinnosti užití energie,
snižování energetické náročnosti a využití jejích obnovitelných a
druhotných zdrojů v souladu se schválenou státní energetickou koncepcí
a zásadami udržitelného rozvoje^3).
(2) Program zpracovává na pětileté období ministerstvo v dohodě s
Ministerstvem životního prostředí a předkládá jej ke schválení vládě.
3) § 6 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí.".
12. V § 5 odst. 4 písmena a) a b) znějí:
"a) energeticky úsporná opatření ke zvyšování účinnosti užití energie a
snižování energetické náročnosti budov,
b) rozvoj využívání kombinované výroby elektřiny a tepla a dále
druhotných energetických zdrojů,".
13. V § 5 odst. 4 se za písmeno e) vkládá nové písmeno f), které zní:
"f) rozvoj energetického využití komunálních odpadů^1b),".
Dosavadní písmena f) až h) se označují jako písmena g) až i).
14. V § 5 odst. 4 písmena h) a i) znějí:
"h) vědu, výzkum a vývoj v oblasti nakládání s energií, energetických
úspor a využití obnovitelných zdrojů energie,
i) zpracování územní energetické koncepce a nástrojů na její
realizaci.".
15. V § 5 se na konci odstavce 4 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se
písmeno j), které zní:
"j) zavádění průkazu energetické náročnosti budov a provádění
energetických auditů.".
16. V § 5 se na konci textu odstavce 5 doplňují slova "a ministerstvo
jej uveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup".
17. § 6 včetně poznámek pod čarou č. 4 až 4d zní:
"§ 6
Účinnost užití energie
(1) Výrobce elektřiny nebo tepelné energie^2) je povinen u nově
zřizovaných zařízení pro výrobu elektřiny nebo tepelné energie zajistit
alespoň minimální účinnost užití energie stanovenou prováděcím právním
předpisem. Tuto povinnost má i u zařízení na výrobu elektřiny nebo
tepelné energie, u nichž se provádí změna dokončených staveb v rozsahu
podle zvláštního právního předpisu^4).
(2) U provozovaných kotlů spalujících kapalná, plynná nebo pevná paliva
se jmenovitým výkonem do 200 kW je jejich vlastník nebo provozovatel
povinen zajistit pravidelnou kontrolu účinnosti. Četnost, rozsah a
způsob provedení kontroly stanoví zvláštní právní předpisy^4a).
(3) U zařízení sloužícího pro vytápění se jmenovitým výkonem nad 20 kW
a staršího 15 let od data uvedení do provozu je vlastník nebo
provozovatel povinen zajistit jednorázovou kontrolu kotlů a vnitřních
rozvodů tepelné energie do 3 let po nabytí účinnosti tohoto zákona.
Součástí této kontroly je posouzení účinnosti kotle a jeho dimenzování
v poměru k požadavkům výlučně na vytápění budovy.
(4) U provozovaných kotlů spalujících kapalná, plynná nebo pevná paliva
se jmenovitým výkonem nad 200 kW je jejich vlastník nebo provozovatel
povinen zajistit pravidelnou kontrolu jejich účinnosti podle
prováděcího právního předpisu^4b).
(5) Kontrolu kotlů mohou provádět pouze osoby autorizované podle
zvláštního právního předpisu^4c). Osoby provádějící kontrolu podle
odstavců 3 a 4 musí být přezkoušené ministerstvem z problematiky
účinností užití energie a návrhů opatření. Způsob provedení kontroly a
vyhodnocení účinnosti kotlů od jmenovitého výkonu 200 kW a rozsah
přezkoušení osob provádějících kontrolu podle odstavců 3 a 4 stanoví
prováděcí právní předpis.
(6) Povinnosti podle odstavců 2 až 4 se nevztahují na vlastníky nebo
provozovatele kotlů a vnitřních rozvodů tepelné energie umístěných v
rodinných domech, bytech a stavbách pro individuální rekreaci s
výjimkou případů, kdy jsou provozovány výhradně pro podnikatelskou
činnost. Vlastníkům kotlů umístěných v rodinných domech, bytech a
stavbách pro individuální rekreaci se pro kontrolu kotlů, jejich
dimenzování a zařízení sloužících pro vytápění poskytuje poradenství
podle § 5 odst. 4 písm. g).
(7) U klimatizačních systémů je vlastník nebo provozovatel zařízení se
jmenovitým chladicím výkonem vyšším než 12 kW povinen zajistit
pravidelnou kontrolu každé 4 roky. Způsob provedení kontroly a
vyhodnocení výsledků stanoví prováděcí právní předpis.
(8) Kontrolu klimatizačních systémů mohou provádět pouze osoby podle §
10 přezkoušené ministerstvem z problematiky užití účinnosti energie a
návrhů opatření nebo osoby autorizované podle zvláštního právního
předpisu^4d). Rozsah přezkoušení stanoví prováděcí právní předpis.
(9) Vlastník nebo provozovatel zařízení na rozvod tepelné energie^2) a
vlastník vnitřního rozvodu tepelné energie a chladu je povinen u nově
zřizovaných zařízení na rozvod tepelné energie a vnitřní rozvod tepelné
energie zajistit účinnost užití energie a vybavení rozvodů a vnitřních
rozvodů tepelné energie a chladu stanovených prováděcím právním
předpisem. Tuto povinnost má i v případě změny dokončených staveb v
rozsahu podle zvláštního právního předpisu^4). Vlastník nebo
provozovatel zařízení pro přenos elektřiny nebo rozvod elektřiny je
povinen vyhodnocovat účinnost užití elektřiny u všech provozovaných
zařízení v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem.
(10) Výrobce, dovozce nebo prodejce může uvádět na trh pouze spotřebiče
energie s minimální účinností užití energie stanovenou prováděcím
právním předpisem. Tato podmínka se považuje za splněnou, pokud daný
spotřebič vyhovuje příslušné harmonizované české technické normě, která
stanovuje energetickou účinnost.
4) § 139b odst. 1 a 3 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a
stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4a) Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších
zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů.
Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další
podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování
ovzduší.
Vyhláška č. 356/2002 Sb., kterou se stanoví seznam znečišťujících
látek, obecné emisní limity, způsob předávání zpráv a informací,
zjišťování množství vypouštěných znečišťujících látek, tmavosti kouře,
přípustné míry obtěžování zápachem a intenzity pachů, podmínky
autorizace osob, požadavky na vedení provozní evidence zdrojů
znečišťování ovzduší a podmínky jejich uplatňování.
4b) Vyhláška č. 150/2001 Sb., kterou se stanoví minimální účinnost
užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie.
4c) § 15 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší
a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění
pozdějších předpisů.
4d) § 5 odst. 3 písm. e) a f) zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání
autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a
techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů.".
18. Poznámka pod čarou č. 5 se včetně odkazu na tuto poznámku pod čarou
zrušuje.
19. Za § 6 se vkládá nový § 6a, který včetně poznámek pod čarou č. 5,
5a, 5b, 6, 6a a 6b zní:
"§ 6a
Energetická náročnost budov
(1) Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek^5)
musí zajistit splnění požadavků na energetickou náročnost budovy a
splnění porovnávacích ukazatelů, které stanoví prováděcí právní
předpis^6a), a dále splnění požadavků stanovených příslušnými
harmonizovanými českými technickými normami. Prováděcí právní předpis
stanoví požadavky na energetickou náročnost budov, porovnávací
ukazatele, metodu výpočtu energetické náročnosti budovy a podrobnosti
vztahující se ke splnění těchto požadavků. Při změnách dokončených
budov jsou požadavky plněny pro celou budovu nebo pro změny systémů a
prvků budovy.
(2) Splnění požadavků podle odstavce 1 dokládá stavebník, vlastník
budovy nebo společenství vlastníků jednotek průkazem energetické
náročnosti budovy (dále jen "průkaz"), který musí být přiložen při
prokazování dodržení obecných technických požadavků na výstavbu^5a).
Průkaz nesmí být starší 10 let a je součástí dokumentace podle
prováděcího právního předpisu při
a) výstavbě nových budov,
b) při větších změnách dokončených budov s celkovou podlahovou plochou
nad 1000 m2, které ovlivňují jejich energetickou náročnost,
c) při prodeji nebo nájmu budov nebo jejich částí v případech, kdy pro
tyto budovy nastala povinnost zpracovat průkaz podle písmene a) nebo
b).
(3) Průkaz může být použit pro jednotlivé byty a nebytové prostory u
budov s ústředním vytápěním, které je připojeno na zdroj či rozvod
tepelné energie.
(4) Součástí průkazu nové budovy nad 1000 m2 celkové podlahové plochy
musí být výsledky posouzení technické, ekologické a ekonomické
proveditelnosti alternativních systémů vytápění, kterými jsou
a) decentralizované systémy dodávky energie založené na energii z
obnovitelných zdrojů,
b) kombinovaná výroba elektřiny a tepla,
c) dálkové nebo blokové ústřední vytápění, v případě potřeby chlazení,
d) tepelná čerpadla.
(5) Obsah průkazu a způsob jeho zpracování, včetně využití již
zpracovaných energetických auditů podle § 9, stanoví prováděcí právní
předpis.
(6) Provozovatelé budov využívaných pro účely školství, zdravotnictví,
kultury, obchodu, sportu, ubytovacích a stravovacích služeb,
zákaznických středisek odvětví vodního hospodářství, energetiky,
dopravy a telekomunikací a veřejné správy o celkové podlahové ploše nad
1000 m2 jsou povinni umístit průkaz na veřejně přístupném místě v
budově.
(7) Průkaz může vypracovávat pouze osoba oprávněná podle § 10 nebo
osoba autorizovaná podle zvláštního právního předpisu^5b), přezkoušená
ministerstvem podle prováděcího právního předpisu z podrobností jeho
vypracování.
(8) Požadavky podle odstavce 1 nemusí být splněny při změně dokončené
budovy v případě, že vlastník budovy prokáže energetickým auditem, že
to není technicky a funkčně možné nebo ekonomicky vhodné s ohledem na
životnost budovy, její provozní účely nebo pokud to odporuje požadavkům
zvláštního právního předpisu^6). Požadavky podle odstavce 1 nemusí být
dále splněny u budov dočasných s plánovanou dobou užívání do 2 let,
budov experimentálních, budov s občasným používáním, zejména pro
náboženské činnosti, obytných budov, které jsou určeny k užívání
kratšímu než 4 měsíce v roce, samostatně stojících budov o celkové
podlahové ploše menší než 50 m2 a budov obsahujících vnitřní
technologické zdroje tepla. Požadavky dále nemusí být splněny u
výrobních budov v průmyslových areálech, u provozoven a neobytných
zemědělských budov s nízkou roční spotřebou energie na vytápění^6a).
(9) Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek nesmí při
užívání nových budov nebo při užívání budov dokončených po jejich změně
mající vliv na všechny tepelně technické vlastnosti budovy překročit
měrné ukazatele spotřeby tepla pro vytápění a chlazení a pro přípravu
teplé vody stanovené prováděcím právním předpisem^6b).
(10) Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek
musí vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími
dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům v rozsahu stanoveném
prováděcím právním předpisem. Konečný spotřebitel je povinen umožnit
instalaci, údržbu a kontrolu těchto zařízení.
(11) Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek se musí řídit
pravidly pro vytápění a chlazení a dodávku teplé vody stanovenými
prováděcím právním předpisem^6b). Pravidla se nevztahují na
a) dodávky uskutečňované výhradně pro vlastní osobní potřebu,
b) dodávky uskutečňované pro nebytové prostory za podmínky nepřekročení
limitů stanovených prováděcím právním předpisem a neohrožení zdraví a
majetku,
c) dodávky uskutečňované pro byty, při souhlasu alespoň dvou třetin
nájemníků nebo vlastníků těchto bytů s odlišnými pravidly, za podmínky
nepřekročení limitů stanovených prováděcím právním předpisem^6b) a
neohrožení zdraví a majetku.
5) Zákon č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů, ve znění pozdějších
předpisů.
5a) Vyhláška č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na
výstavbu.
5b) § 5 odst. 3 písm. a), e) a f) zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu
povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů.
6) Například zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění
pozdějších předpisů.
6a) Vyhláška č. 291/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti účinnosti
užití energie při spotřebě tepla v budovách.
6b) Vyhláška č. 152/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro vytápění a
dodávku teplé užitkové vody, měrné ukazatele spotřeby tepla pro
vytápění a pro přípravu teplé užitkové vody a požadavky na vybavení
vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku
tepelné energie konečným spotřebitelům.".
20. V § 8 odst. 1 se za slovo "být" vkládají slova "pravdivé a".
21. V § 8 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který včetně
poznámky pod čarou č. 6c zní:
"(4) Prodejci energetických spotřebičů uvedených v prováděcím právním
předpisu^6c) nesmí tyto spotřebiče nabízet k prodeji bez energetických
štítků. Údaje na štítku musí být pravdivé a v českém jazyce.
6c) Vyhláška č. 442/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti označování
energetických spotřebičů energetickými štítky a zpracování technické
dokumentace, jakož i minimální účinnost užití energie pro elektrické
spotřebiče uváděné na trh.".
Dosavadní odstavce 4 až 9 se označují jako odstavce 5 až 10.
22. V § 8 odst. 8 se číslo "6" nahrazuje číslem "7".
23. V § 9 odstavec 1 včetně poznámky pod čarou č. 6d zní:
"(1) Energetický audit provádí energetický auditor. Energetický audit
musí být zpracován s využitím energeticky úsporných materiálů a
postupů, objektivně a pravdivě. Energetický audit provedený v rozsahu
stanoveném prováděcím právním předpisem^6d) je zakončen písemnou
zprávou, která musí obsahovat
a) hodnocení současné úrovně posuzovaného energetického hospodářství a
budov,
b) celkovou výši dosažitelných energetických úspor včetně použitých
vstupních a výstupních údajů a metod výpočtu,
c) návrh vybrané varianty doporučené k realizaci energetických úspor
včetně ekonomického zdůvodnění.
6d) Vyhláška č. 213/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti náležitostí
energetického auditu, ve znění pozdějších předpisů.".
24. V § 9 odst. 2 se za slovo "vlastník" vkládají slova "a energetický
auditor" a na konci odstavce se doplňují slova " , a to i v
elektronické podobě".
25. V § 9 odstavec 3 zní:
"(3) Povinnost podrobit energetické hospodářství a budovu, k nimž má
vlastnické nebo jiné užívací právo, energetickému auditu se vztahuje na
a) každou fyzickou nebo právnickou osobu, která žádá o státní dotaci v
rámci Programu, pokud instalovaný výkon energetického zdroje přesahuje
200 kW,
b) organizační složky státu, organizační složky krajů a obcí, hlavního
města Prahy a příspěvkové organizace s celkovou roční spotřebou energie
vyšší, než je prováděcím právním předpisem stanovená hodnota,
c) fyzické nebo právnické osoby, s výjimkou příspěvkových organizací, s
celkovou roční spotřebou energie vyšší, než je prováděcím právním
předpisem stanovená hodnota.".
26. V § 9 odstavec 5 zní:
"(5) Energetický audit se neprovádí, jestliže stávající technologická
zařízení na výrobu elektřiny a tepelné energie, na přenos elektřiny a
distribuci elektřiny a na rozvod tepelné energie odpovídají požadavkům
na účinnost užití energie stanoveným zvláštním právním předpisem.".
27. V § 9 se za odstavec 5 vkládají nové odstavce 6 a 7, které znějí:
"(6) Energetický audit se neprovádí u stávajících budov, jejichž měrná
spotřeba tepla při vytápění odpovídá požadavkům stanoveným podle
prováděcího právního předpisu, a u budov obsahujících vnitřní
technologické zdroje tepla v rozsahu stanoveném prováděcím právním
předpisem.
(7) Pokud povinnost podle odstavce 3 plní vlastník nebo osoba, která má
jiné užívací právo, má povinnost poskytnout nezbytnou součinnost.".
Dosavadní odstavce 5 a 6 se označují jako odstavce 8 a 9.
28. V § 9 se doplňují odstavce 10 a 11, které znějí:
"(10) Energetický audit může provést také osoba, která je usazena v
jiném členském státě Evropské unie, jestliže vykonává činnost
energetického auditora na území České republiky dočasně a ojediněle,
pokud je
a) státním příslušníkem členského státu Evropské unie,
b) držitelem oprávnění k výkonu činnosti energetického auditora podle
právních předpisů jiného členského státu Evropské unie.
(11) Provedení auditu osobou podle odstavce 10 je povinen zadavatel
energetického auditu oznámit ministerstvu.".
29. § 10 včetně poznámek pod čarou č. 6e a 7 zní:
"§ 10
Energetický auditor
(1) Energetický auditor je fyzická osoba, která je zapsána do seznamu
energetických auditorů vedeného ministerstvem, a to způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
(2) Předpokladem pro zapsání do seznamu energetických auditorů je
a) složení odborné zkoušky,
b) způsobilost k právním úkonům,
c) bezúhonnost daná tím, že uchazeč nebyl pravomocně odsouzen pro
úmyslný trestný čin,
d) požadovaná odborná způsobilost podle odstavce 5.
(3) Způsob podání žádosti o složení odborné zkoušky, její obsah a
průběh (dále jen "zkušební řád") stanoví prováděcí právní předpis.
Písemná žádost obsahuje
a) doklady o odborné způsobilosti, které zahrnují doklad o vzdělání a
doklad o praxi v oboru; při uznávání odborné kvalifikace nebo jiné
způsobilosti příslušníků členských států Evropské unie se postupuje
podle zvláštního zákona^6e),
b) kopie minimálně 2 zpráv o energetických auditech provedených v
posledních 2 letech, na jejichž provedení se uchazeč podílel, s
potvrzením o spoluúčasti od provádějícího auditora.
(4) Odborná zkouška se koná před zkušební komisí, kterou jmenuje
ministerstvo. Uchazeč obdrží písemné oznámení o termínu a místě konání
zkoušky nejméně 10 dnů před jejím konáním spolu s posudkem předložených
energetických auditů. O průběhu a výsledku zkoušky zkušební komise
pořizuje protokol a na jeho základě vydává doklad o zkoušce.
(5) Odbornou způsobilost k provádění energetických auditů má ten, kdo
prokáže ukončené vysokoškolské vzdělání magisterského nebo doktorského
studijního programu technického směru a 3 roky praxe v oboru nebo
ukončené středoškolské vzdělání nebo vzdělání bakalářského studijního
programu technického směru a 5 let praxe v oboru.
(6) Uchazeč podává ministerstvu písemnou žádost o zápis do seznamu
energetických auditorů, jejíž vzor stanoví prováděcí právní
předpis^6d).
(7) K žádosti o zápis do seznamu energetických auditorů podle odstavce
6 se připojí
a) výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce,
b) doklad o složení odborné zkoušky.
(8) Pokud jsou splněny podmínky pro zápis do seznamu energetických
auditorů, obdrží uchazeč osvědčení o odborné způsobilosti energetického
auditora. Nejsou-li splněny podmínky pro zápis do seznamu energetických
auditorů, obdrží uchazeč písemné rozhodnutí ministerstva o zamítnutí
žádosti.
(9) Ministerstvo nepřipustí ke zkoušce nebo nezapíše do seznamu
energetických auditorů 6 let od podání žádosti uchazeče, který v
žádostech uvedl nepravdivé informace, zejména prokazující jeho odbornou
způsobilost. V opakovaném případě má odmítnutí trvalou platnost.
(10) Energetický audit nesmí u zadavatele podle § 9 odst. 3 písm. a) a
b) provést energetický auditor, který
a) má majetkovou účast ve společnosti nebo družstvu, které jsou
zadavatelem energetického auditu,
b) je společníkem společnosti nebo členem družstva, které jsou
zadavatelem, je statutárním orgánem nebo členem statutárního orgánu
zadavatele anebo je v pracovním nebo obdobném vztahu k zadavateli,
c) je osobou blízkou^7) osobám, které mají u fyzických osob nebo v
právnických osobách, jež jsou zadavatelem energetického auditu,
postavení, které by mohlo ovlivnit činnost energetického auditora.
(11) Energetický auditor musí být pojištěn pro případ odpovědnosti za
škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem činnosti
energetického auditora, a to tak, aby rozsah pojistného plnění byl
úměrný možným škodám, které lze v rozumné míře předpokládat. Pojištění
musí trvat po celou dobu výkonu auditorské činnosti.
(12) Energetický auditor je povinen zachovat mlčenlivost o všech
skutečnostech týkajících se fyzické nebo právnické osoby, o kterých se
dozvěděl v souvislosti s prováděním energetického auditu na jejím
energetickém hospodářství a budovách. Získané skutečnosti nesmí použít
ke svému prospěchu nebo k prospěchu nebo újmě třetí osoby. Zprostit
energetického auditora mlčenlivosti může pouze fyzická nebo právnická
osoba, na jejímž energetickém hospodářství a budovách byl proveden
energetický audit, nebo stanoví-li tak jiný zákon.
(13) Energetický auditor opatřuje zprávu o energetickém auditu
vlastnoručním podpisem, svým jménem a číslem, pod nímž je zapsán v
seznamu energetických auditorů vedeném ministerstvem. Evidenční číslo
energetického auditora nesmí být auditorem používáno na jiných
dokumentech, než jsou energetický audit, průkaz budovy, inspekce kotle,
klimatizačního zařízení, podklady pro výběrová řízení na tyto činnosti
a vyhodnocení účinků plnění energetických auditů.
(14) Energetický auditor je povinen vést chronologický seznam
energetických auditů a ostatních činností opatřených číslem, pod nímž
je zapsán v seznamu energetických auditorů vedeném ministerstvem. Tento
seznam energetických auditů a ostatních činností za uplynulý rok je
povinen předložit na vyžádání nebo každoročně vždy do 31. března
ministerstvu, a to i když energetické audity nebo ostatní činnosti
neprováděl.
(15) Seznam energetických auditů a ostatních činností, který předkládá
energetický auditor podle odstavce 14, obsahuje název zadavatele, název
zařízení, jeho roční spotřebu energie v GJ, navržené úspory v GJ a
datum, kdy byl energetický audit, průkaz nebo inspekce kotlů nebo
klimatizačních zařízení objednán a vyhotoven.
(16) Dokumenty podle odstavce 13 označené uchazečem o zápis do seznamu
energetických auditorů nebo energetickým auditorem se předkládají v
originále nebo notářsky ověřené kopii.
6e) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné
způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o
změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace).
7) § 116 občanského zákoníku.".
30. V § 11 odst. 1 písm. b) se za slovo "energie" vkládají slova "a
energetické náročnosti budov".
31. V § 11 odst. 1 písmena f) a g) znějí:
"f) rozhoduje o obsahovém zaměření zkoušek energetických auditorů, osob
zpracovávajících průkazy podle § 6a odst. 7 nebo provádějících kontroly
podle § 6 odst. 5 a 8, formě a termínu jejich konání; vydává zkušební
řád pro zkoušky energetických auditorů,
g) rozhoduje o zápisu do seznamu energetických auditorů a vydává
osvědčení o odborné způsobilosti energetického auditora, dále vydává
osvědčení o odborné způsobilosti osob zpracovávajících průkazy podle §
6a odst. 7 nebo provádějících kontroly podle § 6 odst. 5 a 8,".
32. V § 11 odst. 1 písm. h) se slova "§ 10 odst. 7 a 8" nahrazují slovy
"§ 10 odst. 10 až 14", za slovo "provádění" se vkládají slova "a
zpracování" a slovo "stanoveného" se nahrazuje slovem "stanovené".
33. V § 11 odst. 1 se na konci písmene h) tečka nahrazuje čárkou a
doplňují se písmena i) a j), která znějí:
"i) uplatňuje stanovisko k politice územního rozvoje a zásadám územního
rozvoje,
j) informuje Evropskou komisi o plnění závazků vyplývajících ze směrnic
a rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady.".
34. V § 11 odst. 2 se slova "k tomu určenou" zrušují.
35. Za § 11 se vkládá nový § 11a, který včetně nadpisu zní:
"§ 11a
Řízení o zrušení zápisu v seznamu energetických auditorů
(1) Ministerstvo zruší zápis energetického auditora v seznamu auditorů,
poruší-li auditor povinnosti stanovené mu v § 9 tohoto zákona (dále jen
"provinění"). O zrušení zápisu v seznamu energetických auditorů
rozhoduje ministerstvo v řízení, které se zahajuje na základě podání
doručeného ministerstvu nebo na základě podnětu ze Státní energetické
inspekce nebo z úřední moci ministerstva.
(2) Řízení o zrušení zápisu v seznamu energetických auditorů může být
zahájeno do 6 měsíců ode dne, kdy se ministerstvo dozvědělo o
provinění, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy k provinění došlo.
(3) Návrh na zahájení řízení musí mít písemnou formu a musí být
skutkově vymezen. Důvody uvedené v návrhu na zahájení řízení nesmí být
po zahájení řízení měněny.
(4) Energetický auditor, proti kterému je řízení vedeno, má právo
vyjádřit se k návrhu podle odstavce 3, k důvodům v návrhu uvedeným, ke
způsobu zjištění jeho provinění, k výsledkům kontroly Státní
energetické inspekce; dále má právo navrhovat důkazy a jejich doplnění,
klást svědkům nebo znalcům otázky při ústním jednání.
(5) Ministerstvo může rozhodnout i bez ústního jednání, jestliže s tím
energetický auditor souhlasí. Má se za to, že souhlas je udělen také
tehdy, nevyjádří-li energetický auditor do 14 dnů od doručení výzvy
ministerstva svůj nesouhlas s takovým projednáním věci; o tom musí být
ve výzvě poučení.
(6) Podkladem pro vydání rozhodnutí jsou vždy výsledky kontroly
provedené Státní energetickou inspekcí; tato kontrola se provádí v
řízení nebo může být provedena i před zahájením řízení, jde-li o řízení
zahájené z podnětu Státní energetické inspekce.
(7) Ministerstvo může na návrh Státní energetické inspekce v případě
méně závažných provinění rozhodnout o přezkoušení energetického
auditora. Neuspěje-li energetický auditor při přezkoušení, ministerstvo
zruší rozhodnutím zápis v seznamu energetických auditorů.
(8) Energetický auditor je povinen do 14 dnů po nabytí právní moci
rozhodnutí o zrušení zápisu do seznamu energetických auditorů vrátit
ministerstvu originál osvědčení.
(9) Energetický auditor, jemuž byl zrušen zápis do seznamu
energetických auditorů, se může přihlásit ke složení zkoušky podle § 10
tohoto zákona nejdříve po uplynutí 1 roku od nabytí právní moci
rozhodnutí o zrušení zápisu do seznamu energetických auditorů.".
36. Hlava V včetně poznámek pod čarou č. 7a a 7b zní:
"HLAVA V
SPRÁVNÍ DELIKTY
§ 12
Přestupky
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) jako vlastník nebo provozovatel kotle spalujícího kapalná, plynná
nebo pevná paliva se jmenovitým výkonem do 200 kW, nejde-li o
provozovatele uvedeného v § 6 odst. 6, nezajistí pravidelnou kontrolu
jeho účinnosti podle § 6 odst. 2,
b) jako vlastník nebo provozovatel zařízení sloužícího pro vytápění se
jmenovitým výkonem nad 20 kW a staršího 15 let od data uvedení do
provozu nezajistí jednorázovou kontrolu kotle nebo vnitřních rozvodů
tepelné energie podle § 6 odst. 3,
c) jako vlastník nebo provozovatel kotle spalujícího kapalná, plynná
nebo pevná paliva se jmenovitým výkonem nad 200 kW nezajistí
pravidelnou kontrolu jeho účinnosti podle § 6 odst. 4,
d) jako vlastník nebo provozovatel klimatizačního systému se jmenovitým
chladicím výkonem vyšším než 12 kW nezajistí pravidelnou jeho kontrolu
podle § 6 odst. 7,
e) jako vlastník nebo provozovatel zařízení na rozvod tepelné energie
nebo vlastník vnitřního rozvodu tepelné energie nebo chladu nezajistí
účinnost užití energie nebo vybavení rozvodů nebo vnitřních rozvodů
tepelné energie nebo chladu podle § 6 odst. 9,
f) jako vlastník nebo provozovatel zařízení pro přenos elektřiny nebo
rozvod elektřiny v rozporu s § 6 odst. 9 nevyhodnocuje účinnost užití
elektřiny u všech provozovaných zařízení,
g) jako stavebník nebo jako vlastník budovy nesplní požadavky podle §
6a odst. 1, nejde-li o případ podle § 6a odst. 8, nebo v rozporu s § 6a
odst. 2 splnění těchto požadavků nedoloží průkazem podle § 6a odst. 3,
4 a 5,
h) jako vlastník budovy v rozporu s § 6a odst. 9 překročí měrné
ukazatele spotřeby tepla pro vytápění nebo chlazení anebo pro přípravu
teplé vody,
i) jako stavebník nebo jako vlastník budovy nevybaví vnitřní tepelné
zařízení budovy přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným
spotřebitelům podle § 6a odst. 10 ve lhůtě podle § 14 odst. 2,
j) jako konečný spotřebitel v rozporu s § 6a odst. 10 neumožní
instalaci nebo údržbu a kontrolu přístrojů regulujících dodávku tepelné
energie konečným spotřebitelům,
k) jako vlastník budovy se neřídí pravidly pro vytápění nebo chlazení
anebo dodávku teplé vody podle § 6a odst. 11,
l) jako vlastník energetického hospodářství nebo budovy, které byly
povinně podrobeny energetickému auditu nebo na zpracování jejich auditu
byla využita státní dotace, neposkytne na vyžádání kopii zprávy o
energetickém auditu podle § 9 odst. 2,
m) jako osoba uvedená v § 9 odst. 3 písm. a) nebo c) nepodrobí
energetické hospodářství nebo budovu, k nimž má vlastnické nebo jiné
užívací právo, energetickému auditu ve lhůtě podle § 14 odst. 3, nebo
n) jako osoba mající jiné užívací právo než právo vlastnické k
energetickému hospodářství nebo budově neposkytne v rozporu s § 9 odst.
7 vlastníku při plnění povinnosti podle § 9 odst. 3 součinnost.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. f), h), j), k) a n) lze uložit
pokutu do 50 000 Kč, za přestupek podle odstavce 1 písm. g), i), l) a
m) pokutu do 100 000 Kč a za přestupek podle odstavce 1 písm. a), b),
c), d) a e) pokutu do 200 000 Kč.
§ 12a
Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob
(1) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního
deliktu tím, že
a) jako vlastník nebo provozovatel kotle spalujícího kapalná, plynná
nebo pevná paliva se jmenovitým výkonem do 200 kW, nejde-li o
provozovatele uvedeného v § 6 odst. 6, nezajistí pravidelnou kontrolu
jeho účinnosti podle § 6 odst. 2,
b) jako vlastník nebo provozovatel zařízení sloužícího pro vytápění se
jmenovitým výkonem nad 20 kW a staršího 15 let od data uvedení do
provozu nezajistí jednorázovou kontrolu kotle nebo vnitřních rozvodů
tepelné energie podle § 6 odst. 3,
c) jako vlastník nebo provozovatel kotle spalujícího kapalná, plynná
nebo pevná paliva se jmenovitým výkonem nad 200 kW nezajistí
pravidelnou kontrolu jeho účinnosti podle § 6 odst. 4,
d) jako vlastník nebo provozovatel klimatizačního systému se jmenovitým
chladicím výkonem vyšším než 12 kW nezajistí pravidelnou jeho kontrolu
podle § 6 odst. 7,
e) jako vlastník nebo provozovatel zařízení na rozvod tepelné energie
nebo vlastník vnitřního rozvodu tepelné energie nebo chladu nezajistí
účinnost užití energie nebo vybavení rozvodů nebo vnitřních rozvodů
tepelné energie nebo chladu podle § 6 odst. 9,
f) jako vlastník nebo provozovatel zařízení pro přenos elektřiny nebo
rozvod elektřiny v rozporu s § 6 odst. 9 nevyhodnocuje účinnost užití
elektřiny u všech provozovaných zařízení,
g) jako stavebník nebo jako vlastník budovy nesplní požadavky podle §
6a odst. 1, nejde-li o případ podle § 6a odst. 8, nebo v rozporu s § 6a
odst. 2 splnění těchto požadavků nedoloží průkazem podle § 6a odst. 3,
4 a 5,
h) jako vlastník budovy v rozporu s § 6a odst. 9 překročí měrné
ukazatele spotřeby tepla pro vytápění nebo chlazení anebo pro přípravu
teplé vody,
i) jako stavebník nebo jako vlastník budovy nevybaví vnitřní tepelné
zařízení budovy přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným
spotřebitelům podle § 6a odst. 10 ve lhůtě podle § 14 odst. 2,
j) jako konečný spotřebitel v rozporu s § 6a odst. 10 neumožní
instalaci nebo údržbu a kontrolu přístrojů regulujících dodávku tepelné
energie konečným spotřebitelům,
k) jako vlastník budovy se neřídí pravidly pro vytápění nebo chlazení
anebo dodávku teplé vody podle § 6a odst. 11,
l) jako vlastník energetického hospodářství nebo budovy, které byly
povinně podrobeny energetickému auditu nebo na zpracování jejich auditu
byla využita státní dotace, neposkytne na vyžádání kopii zprávy o
energetickém auditu podle § 9 odst. 2,
m) jako osoba uvedená v § 9 odst. 3 písm. a) nebo c) nepodrobí
energetické hospodářství nebo budovu, k nimž má vlastnické nebo jiné
užívací právo, energetickému auditu ve lhůtě podle § 14 odst. 3, nebo
n) jako osoba mající jiné užívací právo než právo vlastnické k
energetickému hospodářství nebo budově neposkytne v rozporu s § 9 odst.
7 vlastníku při plnění povinnosti podle § 9 odst. 3 součinnost.
(2) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního
deliktu dále tím, že
a) jako držitel licence na podnikání v energetických odvětvích nebo
dodavatel tuhých a kapalných paliv nebo zpracovatel komunálních odpadů
neposkytne pořizovateli na jeho výzvu potřebné podklady a údaje podle §
4 odst. 6,
b) jako výrobce elektřiny nebo tepelné energie nezajistí u nově
zřizovaných zařízení pro výrobu elektřiny nebo tepelné energie nebo u
zařízení na výrobu elektřiny nebo tepelné energie, u nichž se provádí
změna dokončených staveb, minimální účinnost užití energie podle § 6
odst. 1,
c) jako výrobce nebo dovozce nebo prodejce uvede na trh spotřebiče
energie v rozporu s § 6 odst. 10,
d) jako provozovatel budov pro účely uvedené v § 6a odst. 6 neumístí
průkaz na veřejně přístupném místě v budově do 4 let od nabytí
účinnosti tohoto zákona,
e) jako výrobce tepla se zdrojem o součtovém výkonu zdroje vyšším než 5
MWt v rozporu s § 7 odst. 1 nepodrobí dokumentaci stavby energetickému
auditu z hlediska zavedení výroby elektřiny,
f) jako výrobce elektřiny z tepelných procesů se zdrojem o součtovém
výkonu zdroje vyšším než 10 MWe v rozporu s § 7 odst. 2 nepodrobí
dokumentaci stavby energetickému auditu z hlediska zavedení dodávky
tepla,
g) jako tuzemský výrobce nebo dovozce hromadně vyráběných energetických
spotřebičů v rozporu s § 8 odst. 1 nevybaví tyto spotřebiče štítky
vyhovujícími požadavkům podle § 8 odst. 3, 6 nebo nezpracuje technickou
dokumentaci podle § 8 odst. 7,
h) jako prodejce energetických spotřebičů uvedených v prováděcím
právním předpisu^6c) v rozporu s § 8 odst. 4 nabídne energetický
spotřebič bez energetického štítku, nebo
i) jako tuzemský výrobce, dovozce nebo distributor hromadně vyráběných
energetických spotřebičů použije v rozporu s § 8 odst. 5 značky,
symboly nebo popisy, které by mohly uvést zákazníka v omyl, nebo
j) v rozporu s § 8 odst. 8 jako prodejce energetických spotřebičů
nabízející tyto spotřebiče v rámci zásilkového obchodu, v katalozích
nebo jinou cestou, nezajistí, aby se zájemce mohl seznámit s technickou
dokumentací ještě před uzavřením kupní smlouvy.
(3) Společenství vlastníků jednotek se dopustí správního deliktu tím,
že
a) nesplní požadavky podle § 6a odst. 1, nejde-li o případ podle § 6a
odst. 8, nebo v rozporu s § 6a odst. 2 splnění těchto požadavků
nedoloží průkazem podle § 6a odst. 3, 4 a 5,
b) v rozporu s § 6a odst. 9 překročí měrné ukazatele spotřeby tepla pro
vytápění nebo chlazení anebo pro přípravu teplé vody,
c) nevybaví vnitřní tepelné zařízení budovy přístroji regulujícími
dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům podle § 6a odst. 10 ve
lhůtě podle § 14 odst. 2, nebo
d) se neřídí pravidly pro vytápění nebo chlazení anebo dodávku teplé
vody podle § 6a odst. 11.
(4) Energetický auditor se dopustí správního deliktu tím, že
a) v rozporu s § 9 odst. 1 zpracuje neobjektivní zprávu o energetickém
auditu,
b) neposkytne na vyžádání kopii zprávy o energetickém auditu podle § 9
odst. 2,
c) provede energetický audit v případech uvedených v § 10 odst. 10,
d) provede energetický audit bez pojištění podle § 10 odst. 11,
e) poruší povinnost zachovávat mlčenlivost podle § 10 odst. 12,
f) použije evidenční číslo energetického auditora v rozporu s § 10
odst. 13, nebo
g) nevede chronologický seznam energetických auditů a ostatních
činností nebo jej na vyžádání nepředloží podle § 10 odst. 14.
(5) Podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že
a) jako osoba provádějící kontrolu kotlů uvedených v § 6 odst. 2 až 4
nesplňuje požadavky uvedené v § 6 odst. 5,
b) jako osoba provádějící kontrolu klimatizačních systémů uvedených v §
6 odst. 7 nesplňuje požadavky podle § 6 odst. 8, nebo
c) jako zpracovatel průkazu nesplňuje požadavky podle § 6a odst. 7.
(6) Za správní delikt se uloží pokuta
a) do 50 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. f), h),
j), k) a n) a odstavce 3 písm. b) a d),
b) do 100 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. g),
i), l) a m), odstavce 3 písm. a) a c), odstavce 4 písm. b), c), d), e),
f) a g) a odstavce 5 písm. a), b) a c),
c) do 200 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. a),
b), c), d) a e),
d) do 1 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 2 písm. a),
d), e), f), h), i) a j) a odstavce 4 písm. a),
e) do 5 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 2 písm. b),
c) a g).
§ 12b
Společná ustanovení ke správním deliktům
(1) Právnická osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že
vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení
právní povinnosti zabránila.
(2) Při určení výměry pokuty právnické osobě se přihlédne k závažnosti
správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a
k okolnostem, za nichž byl spáchán.
(3) Odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže
správní orgán o něm nezahájil řízení do 1 roku ode dne, kdy se o něm
dozvěděl, nejpozději však do 2 let ode dne, kdy byl spáchán.
(4) Správní delikty podle tohoto zákona projednává Státní energetická
inspekce^7a). V prvním stupni územní inspektorát, v jehož územní
působnosti se nachází místo spáchání správního deliktu. O odvolání
rozhoduje ústřední inspektorát.
(5) Na odpovědnost za jednání, k němuž došlo při podnikání fyzické
osoby^7b) nebo v přímé souvislosti s ním, se vztahují ustanovení zákona
o odpovědnosti a postihu právnické osoby.
(6) Pokuty vybírá a vymáhá Státní energetická inspekce.
(7) Příjem z pokut je příjmem státního rozpočtu.
7a) § 92 odst. 1 a § 93 odst. 2 zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách
podnikání a o výkonu státní zprávy v energetických odvětvích a o změně
některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.
7b) § 2 odst. 2 obchodního zákoníku.".
37. V § 13 odst. 2 se doplňuje věta "V těchto řízeních vydává závazná
stanoviska, jejichž rozsah stanoví prováděcí právní předpis.".
38. V § 13 se doplňují odstavce 3 a 4, které znějí:
"(3) Státní energetická inspekce je dotčeným orgánem státní správy při
pořizování politiky územního rozvoje a územní plánovací dokumentace,
pokud umisťují nebo mění zdroje energie, distribuční soustavy určené k
distribuci elektrické energie a plynu, nebo rozvodná tepelná zařízení.
V těchto případech vydává stanovisko v rozsahu stanoveném prováděcím
právním předpisem.
(4) Prováděcí právní předpis stanoví podmínky pro určení energetických
zařízení, k nimž vydává stanovisko ministerstvo nebo Státní energetická
inspekce.".
39. Za § 13 se vkládá nový § 13a, který zní:
"§ 13a
Kontrola
Kontrolu dodržování ustanovení tohoto zákona upravuje zvláštní
zákon^2).".
40. V § 14 odst. 2 se slova "§ 6 odst. 7" nahrazují slovy "§ 6a odst.
10".
41. V § 14 odstavec 5 zní:
"(5) Ministerstvo vydá vyhlášku k provedení § 6 až 10 a § 13.".
42. V § 14 odst. 7 písm. a) se slova "Českou energetickou agenturou"
nahrazují slovy "ministerstvem".
Čl.II
Zmocnění k vyhlášení úplného znění zákona
Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění
zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, jak vyplývá ze zákonů
jej měnících.
Čl.III
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 2006, s výjimkou
ustanovení bodu 17 § 6 odst. 2, 3 a 4, která nabývají účinnosti dnem 1.
ledna 2007, a bodu 17 § 6 odst. 7 a bodu 19 § 6a odst. 2, která
nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2009.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Paroubek v. r.
Vítejte na stránce
stavebnikomunita.cz
Zahájeno uživatelem Anička PLná v Pozemek, projekt, stavba na klíč 24.5. 0 Odpovědi 0 líbí se
Dobrý den, stojím před rozhodnutím jaké palubky na podlahu dát, Nechci vinyl nebo něco takového imitující dřevo. Našla jsem souhrn podlahových palubek včetně informací…Pokračovat
Zahájeno uživatelem Ondřej Koba v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Anička PLná 21.1.. 1 Odpovědět 0 líbí se
Dobrý den, na léto bychom chtěli si nechat udělat kolem domu dřevěnou terasu. Ještě nevíme z jaké dřeviny ale to nám doufám poradí firma. Od koho jste si nechali dělat terasu vy? Spokojenosti? Děkuji.Pokračovat
Zahájeno uživatelem Daniel Maxa v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Daniel Maxa 12. 22, 2023. 2 Odpovědi 0 líbí se
Ahoj, stojím před rozhodnutí stavby a zajímaly by mě vaše názory na použití různého dřeva. Děkuji za postřehy.Pokračovat
Zahájeno uživatelem Ondřej Koba v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Daniel Maxa 11. 27, 2023. 1 Odpovědět 0 líbí se
Ahoj, doporučte mi pokud máte někdo zkušenost se stavbou venkovní sauny. Váhám mezi elektrickými a těmi na dřevo. Mam se řídit jen cenou?Pokračovat
Popisky: sauna
Svetlotechnika - svetelnotechnické posudky a štúdie na rodinné domy a pozemné stavby
Energetické projektové hodnotenie stavieb a teplotechnické posúdenia.
Přidal(a) Vít Šmejkal 0 komentářů 0 líbí se
Přidal(a) Ján Takáč 0 komentářů 0 líbí se
připravil(a) POLAK CZ Přidal(a) 30.V.2014 v 21:49 1 komentář
připravil(a) Kateřina Zemanová Přidal(a) 24.Červenec.2013 v 15:21
připravil(a) Ing.arch. Tomáš Hladík Přidal(a) 17.Srpen.2013 v 9:57
připravil(a) Martin Olšavský Přidal(a) 5.června.2013 v 10:18
© 2024 Vytvořila Stavebnikomunita.cz | Kontakt: stavebnikomunita.cz@gmail.com | Využívá technologii