◄◄◄ Zpět na právní a technické požadavky na výstavbu ve stavebnictví
Stáhnout zákon: Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, v platném znění, a související předpisy,
406/2000 Sb.
ZÁKON
ze dne 25. října 2000
o hospodaření energií
Změna: 359/2003 Sb.
Změna: 694/2004 Sb.
Změna: 180/2005 Sb.
Změna: 177/2006 Sb.
Změna: 214/2006 Sb.
Změna: 574/2006 Sb.
Změna: 177/2006 Sb. (část), 186/2006 Sb.
Změna: 393/2007 Sb.
Změna: 124/2008 Sb.
Změna: 177/2006 Sb. (část)
Změna: 223/2009 Sb.
Změna: 299/2011 Sb.
Změna: 53/2012 Sb.
Změna: 165/2012 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
HLAVA I
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět zákona
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie^1) (dále jen
"Unie") a stanoví:
a) některá opatření pro zvyšování hospodárnosti užití energie a
povinnosti fyzických a právnických osob při nakládání s energií,
b) pravidla pro tvorbu Státní energetické koncepce, Územní energetické
koncepce a Státního programu na podporu úspor energie a využití
obnovitelných a druhotných zdrojů energie,
c) požadavky na ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie,
d) požadavky na uvádění spotřeby energie a jiných hlavních zdrojů na
energetických štítcích výrobků spojených se spotřebou energie,
e) požadavky na informování a vzdělávání v oblasti úspor energie a
využití obnovitelných a druhotných zdrojů.
§ 2
Základní pojmy
(1) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) nakládáním s energií výroba, přenos, přeprava, distribuce, rozvod,
spotřeba energie a uskladňování plynu, včetně souvisejících činností,
b) obnovitelnými zdroji obnovitelné nefosilní přírodní zdroje energie,
jimiž jsou energie větru, energie slunečního záření, geotermální
energie, energie vody, energie půdy, energie vzduchu, energie biomasy,
energie skládkového plynu, energie kalového plynu z čistíren odpadních
vod a energie bioplynu,
c) druhotným energetickým zdrojem využitelný energetický zdroj, jehož
energetický potenciál vzniká jako vedlejší produkt při přeměně a
konečné spotřebě energie, při uvolňování z bituminózních hornin včetně
degazačního a důlního plynu nebo při energetickém využívání nebo
odstraňování odpadů a náhradních paliv vyrobených na bázi odpadů nebo
při jiné hospodářské činnosti,
d) energetickým hospodářstvím soubor technických zařízení a budov
sloužících k nakládání s energií,
e) účinností užití energie míra efektivnosti energetických procesů,
vyjádřená poměrem mezi úhrnnými energetickými výstupy a vstupy téhož
procesu, vyjádřená v procentech,
f) energetickou náročností budovy u existujících staveb množství
energie skutečně spotřebované, u projektů nových staveb nebo projektů
změn staveb, na něž je vydáno povolení, vypočtené množství energie pro
splnění požadavků na standardizované užívání budovy, zejména na
vytápění, přípravu teplé vody, chlazení, úpravu vzduchu větráním a
úpravu parametrů vnitřního prostředí klimatizačním systémem a
osvětlení,
g) kombinovanou výrobou elektřiny a tepla přeměna primární energie na
energii elektrickou a užitečné teplo ve společném současně probíhajícím
procesu v jednom výrobním zařízení,
h) klimatizačním systémem soubor všech zařízení a prvků na úpravu
parametrů vnitřního prostředí spojené s ohřevem, chlazením, zvlhčováním
a filtrací vzduchu, které jsou součástí stavby,
i) vytápěním proces sdílení tepla do vytápěného prostoru zajišťovaný
příslušným technickým zařízením za účelem vytváření tepelné pohody či
požadovaných standardů vnitřního prostředí, který se člení na ústřední
vytápění, bytové individuální vytápění a lokální vytápění,
j) ústředním vytápěním nebo chlazením vytápění nebo chlazení, kde zdroj
tepla nebo chladu je umístěn mimo vytápěné nebo chlazené prostory a
slouží pro vytápění nebo chlazení vícebytových či nebytových prostor,
k) jmenovitým výkonem kotle množství tepelné energie udané výrobcem,
které kotel předává trvale v teplonosné látce při stanovených
podmínkách v ustáleném stavu,
l) jmenovitým chladicím výkonem klimatizačního systému jmenovitý příkon
pohonu zdroje chladu udaný výrobcem,
m) průkazem energetické náročnosti budovy průkaz, který obsahuje
informace o energetické náročnosti budovy vypočtené podle metody
stanovené prováděcím právním předpisem,
n) energetickým auditem soubor činností, jejichž výsledkem jsou
informace o způsobech a úrovni využívání energie v budovách a v
energetickém hospodářství prověřovaných fyzických a právnických osob a
návrh na opatření, která je třeba realizovat pro dosažení energetických
úspor,
o) budovou zastřešená stavba se stěnami, v níž se používá energie k
úpravě vnitřního prostředí; za budovu se může považovat budova jako
celek nebo ty její části, které byly navrženy nebo upraveny pro
samostatné užívání,
p) celkovou podlahovou plochou podlahová plocha všech podlaží budovy
vymezená mezi vnějšími stěnami, bez neobyvatelných sklepů a oddělených
nevytápěných prostor,
q) větší změnou dokončené budovy taková změna dokončené budovy, která
probíhá na více než 25 % celkové plochy obvodového pláště budovy, nebo
taková změna technických zařízení budovy s energetickými účinky, kde
výchozí součet ovlivněných spotřeb energií je vyšší než 25 % celkové
spotřeby energie,
r) zásadní změnou dokončené budovy taková změna dokončené budovy, která
probíhá na více než 75 % celkové plochy obvodového pláště budovy, nebo
taková změna technických zařízení budovy s energetickými účinky, kde
výchozí součet ovlivněných spotřeb energií je vyšší než 75 % celkové
spotřeby energie.
(2) Dále se pro účely tohoto zákona rozumí
a) výrobkem spojeným se spotřebou energie výrobek, jenž má při
používání dopad na spotřebu energie a jenž je uveden na trh nebo do
provozu, a dále části, které jsou určeny k zabudování do výrobku
spojeného se spotřebou energie a které jsou uváděny na trh anebo do
provozu jako jednotlivé části pro konečné uživatele a jejichž vliv na
životní prostředí lze posoudit samostatně,
b) součástmi a podsestavami části určené k zabudování do výrobku
spojeného se spotřebou energie, jež nejsou uváděny na trh nebo do
provozu jako jednotlivé části pro konečné uživatele, anebo u nichž
nelze posoudit vliv na životní prostředí samostatně,
c) energetickým štítkem označení výrobku spojeného se spotřebou
energie, které obsahuje údaje o spotřebě energie a jiných hlavních
zdrojů spotřebovaných v souvislosti s tímto výrobkem,
d) informačním listem normalizovaný přehled informací týkající se
výrobku spojeného se spotřebou energie,
e) ekodesignem začlenění prvků nebo funkcí výrobku spojeného se
spotřebou energie, které mohou mít vliv na životní prostředí během
životního cyklu tohoto výrobku, do návrhu výrobku spojeného se
spotřebou energie s cílem zlepšit vliv výrobku na životní prostředí
během celého životního cyklu,
f) jinými hlavními zdroji voda, chemikálie nebo jakékoli jiné látky
spotřebované výrobkem při běžném používání,
g) uvedením na trh první zpřístupnění výrobku spojeného se spotřebou
energie na trhu Unie za účelem jeho distribuce nebo používání v Unii za
úplatu, bez ohledu na způsob prodeje, nebo bezúplatně,
h) uvedením do provozu první použití výrobku spojeného se spotřebou
energie uživatelem v členském státě Unie k účelu, pro který byl
zhotoven,
i) výrobcem osoba vyrábějící výrobek spojený se spotřebou energie a
která hodlá uvést výrobek na trh nebo do provozu, a to pod svým jménem,
popřípadě obchodním označením,
j) zplnomocněným zástupcem osoba usazená v Unii, která byla výrobcem
písemně pověřena k tomu, aby jeho jménem plnila zcela nebo zčásti
povinnosti vyplývající z tohoto zákona,
k) dovozcem osoba usazená v Unii, která uvádí na trh nebo do provozu v
Unii výrobek spojený se spotřebou energie ze třetí země,
l) dodavatelem výrobce nebo jeho zplnomocněný zástupce v Unii nebo
dovozce, uvádějící výrobek spojený se spotřebou energie na trh nebo do
provozu v Unii; pokud tito neexistují, považuje se za dodavatele
jakákoli osoba, která uvádí na trh nebo do provozu v Unii výrobky
spojené se spotřebou energie, na něž se vztahuje tento zákon,
m) obchodníkem osoba, která prodává, pronajímá, nabízí ke koupi na
splátky nebo předvádí výrobky spojené se spotřebou energie konečným
uživatelům.
HLAVA II
ENERGETICKÉ KONCEPCE
§ 3
Státní energetická koncepce
(1) Státní energetická koncepce je strategickým dokumentem s výhledem
na 30 let vyjadřujícím cíle státu v energetickém hospodářství v souladu
s potřebami hospodářského a společenského rozvoje, včetně ochrany
životního prostředí, sloužícím i pro vypracování územních energetických
koncepcí.
(2) Návrh státní energetické koncepce zpracovává Ministerstvo průmyslu
a obchodu (dále jen "ministerstvo") a předkládá jej ke schválení vládě.
(3) Naplňování státní energetické koncepce vyhodnocuje ministerstvo
nejméně jedenkrát za 5 let a o výsledcích vyhodnocení informuje vládu.
V případě potřeby ministerstvo zpracovává návrhy na změnu státní
energetické koncepce a předkládá je ke schválení vládě.
§ 4
Územní energetická koncepce
(1) Územní energetická koncepce vychází ze státní energetické koncepce
a obsahuje cíle a principy řešení energetického hospodářství na úrovni
kraje, statutárního města a hlavního města Prahy. Vytváří podmínky pro
hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a
společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného
nakládání s přírodními zdroji energie.
(2) Územní energetickou koncepci pořizuje pro svůj územní obvod krajský
úřad, Magistrát hlavního města Prahy a magistráty statutárních měst
(dále jen "pořizovatel") v přenesené působnosti. Územní energetická
koncepce je součástí územně plánovací dokumentace.
(3) Obec má právo pro svůj územní obvod nebo jeho část pořídit v
přenesené působnosti územní energetickou koncepci v souladu se státní
energetickou koncepcí. Územní energetická koncepce je neopomenutelným
podkladem pro územní plánování.
(4) Územní energetická koncepce se zpracovává na období 20 let a v
případě potřeby se doplňuje a upravuje.
(5) Územní energetická koncepce obsahuje
a) rozbor trendů vývoje poptávky po energii,
b) rozbor možných zdrojů a způsobů nakládání s energií,
c) hodnocení využitelnosti obnovitelných a druhotných energetických
zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla, zvláště se vyhodnotí
vhodnost vytápění a chlazení využívajících obnovitelné zdroje energie v
místní infrastruktuře,
d) hodnocení využitelnosti energetického potenciálu komunálních
odpadů^1b),
e) hodnocení technicky a ekonomicky dosažitelných úspor z
hospodárnějšího využití energie,
f) řešení energetického hospodářství území včetně zdůvodnění a návrh
opatření uplatnitelných pořizovatelem koncepce.
(6) K účasti na vypracování územní energetické koncepce si pořizovatel
může vyžádat součinnost držitelů licence na podnikání v energetických
odvětvích^2), dodavatelů tuhých a kapalných paliv a zpracovatelů
komunálních odpadů^1b), kteří podnikají na území, pro které se územní
energetická koncepce zpracovává, jakož i největších spotřebitelů
energie. Ti jsou povinni, pokud jsou k tomu pořizovatelem vyzváni, pro
vypracování územní energetické koncepce poskytnout bezúplatně v nutném
rozsahu potřebné podklady a údaje; rozsah a lhůty pro poskytnutí
podkladů a údajů stanoví prováděcí právní předpis^2a).
(7) Naplňování územní energetické koncepce vyhodnocuje pořizovatel
nejméně jedenkrát za 4 roky a na základě vyhodnocení může zpracovávat
návrhy na změnu.
(8) Pořizovatel poskytuje ministerstvu na vyžádání informace o
aktuálním stavu zpracování a vyhodnocení územní energetické koncepce
pro účely posouzení souladu se státní energetickou koncepcí.
(9) Vláda nařízením stanoví podrobnosti obsahu územní energetické
koncepce podle odstavce 5.
HLAVA III
STÁTNÍ PROGRAM NA PODPORU ÚSPOR ENERGIE A VYUŽITÍ OBNOVITELNÝCH A
DRUHOTNÝCH ZDROJŮ ENERGIE
§ 5
(1) Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných a
druhotných zdrojů energie (dále jen "Program") je dokument vyjadřující
cíle v oblasti zvyšování účinnosti užití energie, snižování energetické
náročnosti a využití jejích obnovitelných a druhotných zdrojů v souladu
se schválenou státní energetickou koncepcí a zásadami udržitelného
rozvoje^3).
(2) Program zpracovává na období jednoho roku ministerstvo v dohodě s
Ministerstvem životního prostředí a předkládá jej ke schválení vládě.
(3) Ministerstvo v dohodě s Ministerstvem životního prostředí
vyhodnocuje naplňování Programu jedenkrát ročně a o výsledcích
informuje vládu. Ministerstvo výsledky hodnocení Programu zohlední v
návrhu Programu na další období.
(4) K uskutečnění Programu mohou být poskytovány dotace ze státního
rozpočtu na
a) energeticky úsporná opatření ke zvyšování účinnosti užití energie a
snižování energetické náročnosti budov,
b) rozvoj využívání kombinované výroby elektřiny a tepla,
c) modernizaci výrobních a rozvodných zařízení energie,
d) moderní technologie a materiály pro energeticky úsporná opatření,
e) rozvoj využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie,
f) rozvoj energetického využití komunálních odpadů^1b),
g) osvětu, výchovu, vzdělávání a poradenství v oblasti nakládání s
energií, využívání a přínosů obnovitelných a druhotných zdrojů energie,
h) vědu, výzkum a vývoj v oblasti nakládání s energií, energetických
úspor a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie,
i) zpracování územní energetické koncepce a nástrojů na její realizaci,
j) zavádění průkazu energetické náročnosti budov a provádění
energetických auditů,
k) pobídky malým, středním a velmi malým podnikům vyrábějícím výrobky
spojené se spotřebou energie k zavádění nových postupů vedoucích ke
splnění požadavků na ekodesign,
l) rozvoj energeticky úsporných budov.
(5) Program je uveřejňován v Obchodním věstníku a ministerstvo jej
uveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(6) Vláda nařízením stanoví pravidla pro poskytování dotací podle
odstavce 4.
HLAVA IV
NĚKTERÁ OPATŘENÍ PRO ZVYŠOVÁNÍ HOSPODÁRNOSTI UŽITÍ ENERGIE
§ 6
Účinnost užití energie
(1) Výrobce elektřiny nebo tepelné energie^2) je povinen u nově
zřizovaných zařízení pro výrobu elektřiny nebo tepelné energie zajistit
alespoň minimální účinnost užití energie stanovenou prováděcím právním
předpisem. Tuto povinnost má i u zařízení na výrobu elektřiny nebo
tepelné energie, u nichž se provádí změna dokončených staveb v rozsahu
podle zvláštního právního předpisu^4).
(2) U provozovaných kotlů spalujících kapalná, plynná nebo pevná paliva
se jmenovitým výkonem do 200 kW je jejich vlastník nebo provozovatel
povinen zajistit pravidelnou kontrolu účinnosti. Četnost, rozsah a
způsob provedení kontroly stanoví prováděcí právní předpis.
(3) U zařízení sloužícího pro ústřední vytápění se jmenovitým výkonem
nad 20 kW a staršího 15 let od data uvedení do provozu je vlastník nebo
provozovatel povinen zajistit jednorázovou kontrolu kotlů a vnitřních
rozvodů tepelné energie do 3 let po nabytí účinnosti tohoto zákona.
Součástí této kontroly je posouzení účinnosti kotle a jeho dimenzování
v poměru k požadavkům výlučně na vytápění budovy podle prováděcího
právního předpisu.
(4) U provozovaných kotlů spalujících kapalná, plynná nebo pevná paliva
se jmenovitým výkonem nad 200 kW je jejich vlastník nebo provozovatel
povinen zajistit pravidelnou kontrolu jejich účinnosti podle
prováděcího právního předpisu^4b).
(5) Kontrolu kotlů a vnitřních rozvodů tepelné energie podle odstavců 2
a 3 a kontrolu kotlů o výkonu nad 200 kW sloužících pro vytápění,
umístěných ve vytápěném objektu, mohou provádět pouze osoby podle § 10
nebo osoby autorizované podle zvláštního právního předpisu^4d)
přezkoušené ministerstvem. Rozsah přezkoušení těchto osob stanoví
prováděcí právní předpis.
(6) Povinnosti podle odstavců 2 až 4 se nevztahují na vlastníky nebo
provozovatele kotlů a vnitřních rozvodů tepelné energie umístěných v
rodinných domech, bytech a stavbách pro individuální rekreaci s
výjimkou případů, kdy jsou provozovány výhradně pro podnikatelskou
činnost. Vlastníkům kotlů umístěných v rodinných domech, bytech a
stavbách pro individuální rekreaci se pro kontrolu kotlů, jejich
dimenzování a zařízení sloužících pro vytápění poskytuje poradenství
podle § 5 odst. 4 písm. g).
(7) U klimatizačních systémů je vlastník nebo provozovatel zařízení se
jmenovitým chladicím výkonem vyšším než 12 kW povinen zajistit
pravidelnou kontrolu každé 4 roky. Způsob provedení kontroly a
vyhodnocení výsledků stanoví prováděcí právní předpis.
(8) Kontrolu klimatizačních systémů mohou provádět pouze osoby podle §
10 nebo osoby autorizované podle zvláštního právního předpisu^4d)
přezkoušené ministerstvem z problematiky užití účinnosti energie a
návrhů opatření. Rozsah přezkoušení stanoví prováděcí právní předpis.
(9) Vlastník nebo provozovatel zařízení na distribuci tepelné
energie^2) a vlastník vnitřního rozvodu tepelné energie a chladu je
povinen u nově zřizovaných zařízení na distribuci tepelné energie a
vnitřní distribuci tepelné energie zajistit účinnost užití energie a
vybavení rozvodů a vnitřních rozvodů tepelné energie a chladu v rozsahu
stanoveném prováděcím právním předpisem. Tuto povinnost má i v případě
změny dokončených staveb v rozsahu podle zvláštního právního
předpisu^4).
(10) Výrobce, dovozce nebo prodejce může uvádět na trh pouze výrobky
spojené se spotřebou energie s minimální účinností užití energie
stanovenou prováděcím právním předpisem. Tato podmínka se považuje za
splněnou, pokud daný výrobek vyhovuje příslušné harmonizované české
technické normě, která stanovuje energetickou účinnost.
(11) Dodavatel zařízení pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů,
zejména kotlů a kamen na biomasu, solárních fotovoltaických a solárních
tepelných systémů, mělkých geotermálních systémů a tepelných čerpadel,
je povinen uvést pravdivé a nezkreslené informace o předpokládaných
přínosech a ročních provozních nákladech těchto zařízení včetně jejich
energetické účinnosti v průvodní technické dokumentaci nebo návodu na
použití.
§ 6a
Energetická náročnost budov
(1) Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek^5)
musí zajistit splnění požadavků na energetickou náročnost budovy a
splnění porovnávacích ukazatelů, které stanoví prováděcí právní
předpis^6a), a dále splnění požadavků stanovených příslušnými
harmonizovanými českými technickými normami. Prováděcí právní předpis
stanoví požadavky na energetickou náročnost budov, porovnávací
ukazatele, metodu výpočtu energetické náročnosti budovy a podrobnosti
vztahující se ke splnění těchto požadavků. Při změnách dokončených
budov jsou požadavky plněny pro celou budovu nebo pro změny systémů a
prvků budovy.
(2) Splnění požadavků podle odstavce 1 dokládá stavebník, vlastník
budovy nebo společenství vlastníků jednotek průkazem energetické
náročnosti budovy (dále jen "průkaz"), který musí být přiložen při
prokazování dodržení obecných technických požadavků na výstavbu^5a).
Průkaz nesmí být starší 10 let a je součástí dokumentace podle
prováděcího právního předpisu při
a) výstavbě nových budov,
b) při větších změnách dokončených budov s celkovou podlahovou plochou
nad 1000 m2, které ovlivňují jejich energetickou náročnost,
c) při prodeji nebo nájmu budov nebo jejich částí v případech, kdy pro
tyto budovy nastala povinnost zpracovat průkaz podle písmene a) nebo
b).
(3) Průkaz může být použit pro jednotlivé byty a nebytové prostory u
budov s ústředním vytápěním, které je připojeno na zdroj či rozvod
tepelné energie.
(4) Součástí průkazu musí být výsledky posouzení technické, ekologické
a ekonomické proveditelnosti obnovitelných zdrojů energie a
alternativních systémů, kterými jsou:
a) decentralizované systémy dodávky energie založené na energii z
obnovitelných zdrojů,
b) kombinovaná výroba elektřiny a tepla,
c) dodávka tepelné energie nebo chladu ze soustavy zásobování tepelnou
energií,
d) tepelná čerpadla a solární kolektory“.
(5) Obsah průkazu a způsob jeho zpracování stanoví prováděcí právní
předpis.
(6) Provozovatelé budov využívaných pro účely školství, zdravotnictví,
kultury, obchodu, sportu, ubytovacích a stravovacích služeb,
zákaznických středisek odvětví vodního hospodářství, energetiky,
dopravy a telekomunikací a veřejné správy o celkové podlahové ploše nad
1000 m2 v případě, že jim vznikla povinnost nechat si zpracovat průkaz
podle odstavce 2, jsou povinni umístit průkaz na veřejně přístupném
místě v budově.
(7) Průkaz může vypracovávat pouze osoba oprávněná podle § 10 nebo
osoba autorizovaná podle zvláštního právního předpisu^5b), přezkoušená
ministerstvem podle prováděcího právního předpisu z podrobností jeho
vypracování.
(8) Požadavky podle odstavce 1 nemusí být splněny při změně dokončené
budovy v případě, že vlastník budovy prokáže energetickým auditem, že
to není technicky a funkčně možné nebo ekonomicky vhodné s ohledem na
životnost budovy, její provozní účely nebo pokud to odporuje požadavkům
zvláštního právního předpisu^6). Požadavky podle odstavce 1 nemusí být
dále splněny u budov dočasných s plánovanou dobou užívání do 2 let,
budov experimentálních, budov s občasným používáním, zejména pro
náboženské činnosti, obytných budov, které jsou určeny k užívání
kratšímu než 4 měsíce v roce, samostatně stojících budov o celkové
podlahové ploše menší než 50 m2 a budov obsahujících vnitřní
technologické zdroje tepla. Požadavky dále nemusí být splněny u
výrobních budov v průmyslových areálech, u provozoven a neobytných
zemědělských budov s nízkou roční spotřebou energie na vytápění^6a).
(9) Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek nesmí při
užívání nových budov nebo při užívání budov dokončených po jejich změně
mající vliv na všechny tepelně technické vlastnosti budovy překročit
měrné ukazatele spotřeby tepla pro vytápění a chlazení a pro přípravu
teplé vody stanovené prováděcím právním předpisem^6b).
(10) Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek
musí vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími
dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům v rozsahu stanoveném
prováděcím právním předpisem. Konečný spotřebitel je povinen umožnit
instalaci, údržbu a kontrolu těchto zařízení.
(11) Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek se musí řídit
pravidly pro vytápění a chlazení a dodávku teplé vody stanovenými
prováděcím právním předpisem^6b). Pravidla se nevztahují na
a) dodávky uskutečňované výhradně pro vlastní osobní potřebu,
b) dodávky uskutečňované pro nebytové prostory za podmínky nepřekročení
limitů stanovených prováděcím právním předpisem a neohrožení zdraví a
majetku,
c) dodávky uskutečňované pro byty, při souhlasu alespoň dvou třetin
nájemníků nebo vlastníků těchto bytů s odlišnými pravidly, za podmínky
nepřekročení limitů stanovených prováděcím právním předpisem^6b) a
neohrožení zdraví a majetku.
(12) U nových budov veřejné správy a při zásadních změnách dokončených
budov veřejné správy v případě technické, ekonomické a ekologické
proveditelnosti instalace obnovitelných zdrojů energie vyplývající z
průkazu je stavebník nebo vlastník budovy povinen tyto zdroje
instalovat. Tato povinnost může být splněna také výstavbou budovy s
nulovou spotřebou energie nebo prostřednictvím dodávky tepelné energie
ze soustavy zásobování tepelnou energií, ve které byla v předcházejícím
kalendářním roce vyrobena více než polovina tepelné energie z
obnovitelných zdrojů.
§ 7
Kombinovaná výroba elektřiny a tepla
(1) Každý výrobce tepla se zdrojem o součtovém výkonu zdroje vyšším než
5 MWt je povinen při budování nových zdrojů nebo při změně dokončených
staveb u zdrojů již vybudovaných podrobit dokumentaci stavby
energetickému auditu z hlediska zavedení výroby elektřiny.
(2) Každý výrobce elektřiny z tepelných procesů se zdrojem o součtovém
výkonu zdroje vyšším než 10 MWe je povinen při budování nových zdrojů
nebo při změně dokončených staveb u zdrojů již vybudovaných podrobit
dokumentaci stavby energetickému auditu z hlediska zavedení dodávky
tepla. Při užití plynových turbin se tato povinnost vztahuje na výkony
vyšší než 2 MWe a při užití spalovacích motorů na výkony vyšší než 0,8
MWe.
(3) Rozhodne-li se výrobce podle odstavců 1 a 2 realizovat kombinovanou
výrobu elektřiny a tepla, je povinen dodržet pravidla pro navrhování
zařízení a účinnost užití energie.
§ 8
Energetické štítky
(1) Výrobky spojené se spotřebou energie, na které se vztahují
požadavky označování energetickými štítky, dodání informačních listů a
zpracování technické dokumentace, stanoví přímo použitelný předpis
Evropské unie nebo prováděcí právní předpis; a seznam těchto výrobků je
uveden v prováděcím právním předpise.
(2) Dodavatel je povinen
a) dodávat tištěný energetický štítek a informační list v českém
jazyce, který splňuje požadavky stanovené prováděcím právním
předpisem^10),
b) uchovávat technickou dokumentaci podle odstavce 3 pro účely
kontroly, a to nejméně po dobu 5 let od vyrobení posledního dotčeného
výrobku spojeného se spotřebou energie,
c) předložit na vyžádání Státní energetické inspekci technickou
dokumentaci podle odstavce 3 a všechny doklady prokazující správnost
informací uvedených na energetickém štítku, v informačním listu a v
technické dokumentaci,
d) předložit na vyžádání Státní energetické inspekci nebo Evropské
komisi elektronickou verzi technické dokumentace, a to do 10 pracovních
dnů po obdržení žádosti Státní energetické inspekce nebo Evropské
komise,
e) poskytovat na požádání obchodníkům okamžitě a bezúplatně potřebné
energetické štítky a informační listy výrobků spojených se spotřebou
energie,
f) zahrnovat informační list výrobku spojeného se spotřebou energie do
všech informačních a reklamních materiálů týkajících se výrobku
spojeného se spotřebou energie,
g) uvést na energetických štítcích a v informačních listech správné
informace založené na metodách a postupech měření podle prováděcího
právního předpisu^10).
(3) Technická dokumentace musí obsahovat
a) obecný popis výrobku spojeného se spotřebou energie,
b) provedené konstrukční výpočty, stanoví-li tak prováděcí právní
předpis,
c) protokoly o zkouškách, pokud jsou k dispozici, včetně protokolů o
těch zkouškách, které byly provedeny příslušnými notifikovanými osobami
podle jiných právních předpisů^11),
d) výpočty nebo odvození informací uvedených v písmenech a) až c) v
případě, že tyto informace byly získány formou zkoušek u podobných typů
výrobků spojených se spotřebou energie umožňující ověření přesnosti
uvedených informací včetně seznamu všech dalších podobných typů výrobků
spojených se spotřebou energie, u nichž byly informace získány stejným
způsobem, stanoví-li tak prováděcí právní předpis.
(4) Obchodník je povinen
a) řádně viditelným a čitelným způsobem vystavit na nebo u výrobku
spojeného se spotřebou energie energetický štítek a poskytnout
informační list v českém jazyce v informačních a reklamních materiálech
týkajících se výrobku spojeného se spotřebou energie, které jsou k
výrobkům spojeným se spotřebou energie přiloženy, když jsou prodávány
konečným uživatelům,
b) opatřit výrobek spojený se spotřebou energie příslušným energetickým
štítkem na místě stanoveném v prováděcím právním předpise^10), a to v
českém jazyce, kdykoli je výrobek spojený se spotřebou energie, na
něhož se vztahuje prováděcí právní předpis^10), nabízen nebo předváděn,
c) postupovat v případě, že jsou výrobky nabízeny k prodeji, k pronájmu
nebo ke koupi na splátky prostřednictvím zásilkového prodeje, katalogu,
internetu, telemarketingu nebo jakýmikoli jinými způsoby, při nichž
nelze předpokládat, že potenciální konečný uživatel uvidí vystavený
výrobek spojený se spotřebou energie, tak, aby byly konečnému uživateli
informace uvedené na energetickém štítku a v informačním listu
zpřístupněny podle prováděcího právního předpisu^10).
(5) Dodavatel a obchodník jsou dále povinni uvádět odkaz na třídu
energetické účinnosti výrobku spojeného se spotřebou energie v
a) informačních a reklamních materiálech popisujících spotřebu energie
nebo cenu výrobku spojeného se spotřebou energie,
b) informačních a reklamních technických materiálech popisujících
konkrétní technické parametry výrobku spojeného se spotřebou energie
uveřejňovaných v písemné nebo elektronické formě.
(6) Požadavky na energetické štítky, informační listy a technickou
dokumentaci podle tohoto zákona se nevztahují na použité výrobky
spojené se spotřebou energie, jakékoli dopravní prostředky pro přepravu
osob, zvířat nebo věcí a na štítek s údaji o výkonu nebo jeho
ekvivalent připojený k výrobku spojenému se spotřebou energie z
bezpečnostních důvodů.
(7) Náležitosti označování výrobků spojených se spotřebou energie
energetickými štítky, provedení a obsah energetických štítků a
informačních listů, metody a postupy měření, určení třídy energetické
účinnosti a podrobnosti obsahu technické dokumentace stanoví prováděcí
právní předpis^10).
§ 8a
Ekodesign
(1) Výrobky spojené se spotřebou energie, na které se vztahují
požadavky na ekodesign, označování CE a ES prohlášení o shodě, stanoví
přímo použitelný předpis Evropské unie a seznam těchto výrobků je
uveden v prováděcím právním předpise.
(2) Výrobce nebo jeho zplnomocněný zástupce je povinen
a) uvádět na trh nebo do provozu výrobky spojené se spotřebou energie,
pouze pokud splňují požadavky na ekodesign, po posouzení shody, po
označení CE a po vydání ES prohlášení o shodě, a to podle prováděcího
právního předpisu,
b) nepřipojovat k výrobku spojenému se spotřebou energie jakékoli jiné
označení, které by mohlo uvádět uživatele v omyl nebo vést k záměně,
pokud jde o význam a tvar označení CE,
c) vyhotovovat dokumenty týkající se posouzení shody a ES prohlášení o
shodě v českém jazyce.
(3) Výrobce nebo jeho zplnomocněný zástupce je po uvedení výrobku
spojeného se spotřebou energie na trh nebo do provozu dále povinen
a) uchovávat příslušné dokumenty týkající se provedeného posouzení
shody a vydaných ES prohlášení o shodě po dobu 10 let od vyrobení
posledního uvedeného výrobku spojeného se spotřebou energie,
b) poskytovat Státní energetické inspekci veškeré potřebné informace
uvedené v tomto zákoně a v prováděcím právním předpise vztahující se k
ověření označení CE, k posouzení a předpokladu shody a k ES prohlášení
o shodě, a to do 10 dnů po obdržení žádosti Státní energetické
inspekce,
c) poskytovat Státní energetické inspekci vzorky výrobků spojených se
spotřebou energie k ověření označení CE, k posouzení a předpokladu
shody a k ES prohlášení o shodě,
d) v případě, že uvádí na trh nebo do provozu součásti a podsestavy,
poskytnout výrobci výrobku spojeného se spotřebou energie, na nějž se
vztahuje toto ustanovení, údaje o materiálovém složení a spotřebě
energie, materiálů nebo zdrojů těchto součástí nebo podsestav, pokud
tak stanoví prováděcí právní předpis,
e) poskytnout konečným uživatelům výrobků spojených se spotřebou
energie nezbytné informace o tom, jak mohou přispět k udržitelnému
užívání výrobku spojeného se spotřebou energie a ekologický profil
výrobku spojeného se spotřebou energie a výhody ekodesignu podle
prováděcího právního předpisu.
(4) Není-li výrobce usazen v Unii a neexistuje-li zplnomocněný
zástupce, je povinnosti uvedené v odstavcích 2 a 3 povinen zajistit
dovozce. Neexistuje-li dovozce, považuje se za osobu povinnou podle
tohoto ustanovení osoba, která uvádí na trh nebo do provozu výrobky
spojené se spotřebou energie stanovené v odstavci 1.
(5) Požadavky na označování CE a na ES prohlášení o shodě se nevztahují
na dopravní prostředky pro přepravu osob, zvířat nebo věcí a na výrobky
spojené se spotřebou energie vystavené na veletrzích, výstavách nebo
předváděcích akcích, pokud jsou opatřeny oznámením, že nesmějí být
uváděny na trh nebo do provozu na území Unie, dokud nesplní požadavky
stanovené tímto zákonem a prováděcím právním předpisem.
(6) Požadavky na ekodesign, náležitosti označování CE, obsah ES
prohlášení o shodě, postupy posuzování a předpoklad shody, postupy
ověřování požadavků na ekodesign a poskytování informací o výrobku a
jeho užívání stanoví prováděcí právní předpis.
§ 9
Energetický audit
(1) Energetický audit provádí energetický auditor. Energetický audit
musí být zpracován s využitím energeticky úsporných materiálů a
postupů, objektivně a pravdivě. Energetický audit provedený v rozsahu
stanoveném prováděcím právním předpisem^6f) je zakončen písemnou
zprávou, která musí obsahovat
a) hodnocení současné úrovně posuzovaného energetického hospodářství a
budov,
b) celkovou výši dosažitelných energetických úspor včetně použitých
vstupních a výstupních údajů a metod výpočtu,
c) návrh vybrané varianty doporučené k realizaci energetických úspor
včetně ekonomického zdůvodnění.
(2) Pokud energetické hospodářství a budova byly povinně podrobeny
energetickému auditu nebo byla na zpracování auditu využita státní
dotace, je jejich vlastník a energetický auditor povinen poskytnout na
vyžádání kopii zprávy o energetickém auditu ministerstvu, Státní
energetické inspekci, kraji a obci, které jsou místně příslušné podle
místa, v němž se nachází posuzované energetické hospodářství a budova,
a to i v elektronické podobě.
(3) Povinnost podrobit energetické hospodářství a budovu, k nimž má
vlastnické nebo jiné užívací právo, energetickému auditu se vztahuje na
a) každou fyzickou nebo právnickou osobu, která žádá o státní dotaci v
rámci Programu, pokud instalovaný výkon energetického zdroje přesahuje
200 kW,
b) organizační složky státu, organizační složky krajů a obcí, hlavního
města Prahy a příspěvkové organizace s celkovou roční spotřebou energie
vyšší, než je prováděcím právním předpisem stanovená hodnota,
c) fyzické nebo právnické osoby, s výjimkou příspěvkových organizací, s
celkovou roční spotřebou energie vyšší, než je prováděcím právním
předpisem stanovená hodnota.
(4) Organizační složky státu, organizační složky krajů a obcí a
příspěvkové organizace jsou povinny splnit opatření a lhůty stanovené v
rozhodnutí Státní energetické inspekce.^2)
(5) Energetický audit se neprovádí, jestliže stávající technologická
zařízení na výrobu elektřiny a tepelné energie, na přenos elektřiny a
distribuci elektřiny a na rozvod tepelné energie odpovídají požadavkům
na účinnost užití energie stanoveným zvláštním právním předpisem.
(6) Energetický audit se neprovádí u stávajících budov, jejichž měrná
spotřeba tepla při vytápění odpovídá požadavkům stanoveným podle
prováděcího právního předpisu, a u budov obsahujících vnitřní
technologické zdroje tepla v rozsahu stanoveném prováděcím právním
předpisem.
(7) Pokud povinnost podle odstavce 3 plní vlastník nebo osoba, která má
jiné užívací právo, má povinnost poskytnout nezbytnou součinnost.
(8) Zpracování energetického auditu hradí zadavatel auditu.
(9) Podrobnosti týkající se náležitostí energetického auditu stanoví
vyhláška.
(10) Energetický audit může provést také osoba, která je usazena v
jiném členském státě Evropské unie, jestliže vykonává činnost
energetického auditora na území České republiky dočasně nebo ojediněle,
pokud je
a) státním příslušníkem členského státu Evropské unie,
b) oprávněn k výkonu činnosti energetického auditora podle právních
předpisů jiného členského státu Evropské unie.
(11) Osoba oprávněná vykonávat audit podle odstavce 10 je povinna
oznámit provedení auditu ministerstvu.
§ 10
Energetický auditor
(1) Energetický auditor je fyzická osoba, která je zapsána do seznamu
energetických auditorů vedeného ministerstvem, a to způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
(2) Předpokladem pro zapsání do seznamu energetických auditorů je
a) složení odborné zkoušky,
b) způsobilost k právním úkonům,
c) bezúhonnost daná tím, že uchazeč nebyl pravomocně odsouzen pro
úmyslný trestný čin v oblasti energetiky nebo stavitelství,
d) požadovaná odborná způsobilost podle odstavce 5.
(3) Způsob podání žádosti o složení odborné zkoušky, její obsah a
průběh (dále jen "zkušební řád") stanoví prováděcí právní předpis.
Písemná žádost obsahuje
a) doklady o odborné způsobilosti, které zahrnují doklad o vzdělání a
doklad o praxi v oboru; při uznávání odborné kvalifikace nebo jiné
způsobilosti příslušníků členských států Evropské unie se postupuje
podle zvláštního zákona^6g),
b) kopie minimálně 2 zpráv o energetických auditech provedených v
posledních 2 letech, na jejichž provedení se uchazeč podílel, s
potvrzením o spoluúčasti od provádějícího auditora.
(4) Odborná zkouška se koná před zkušební komisí, kterou jmenuje
ministerstvo. Uchazeč obdrží písemné oznámení o termínu a místě konání
zkoušky nejméně 10 dnů před jejím konáním spolu s posudkem předložených
energetických auditů. O průběhu a výsledku zkoušky zkušební komise
pořizuje protokol a na jeho základě vydává doklad o zkoušce.
(5) Odbornou způsobilost k provádění energetických auditů má ten, kdo
prokáže vysokoškolské vzdělání magisterského nebo doktorského
studijního programu v oblasti technických věd a technologií a 3 roky
praxe v oboru energetiky a stavitelství nebo ukončené středoškolské
vzdělání s maturitní zkouškou a 5 let praxe v oboru energetiky a
stavitelství nebo ukončené středoškolské vzdělání a odpovídající
profesní kvalifikace podle zákona č. 179/2006 Sb. a 5 let praxe v oboru
energetiky a stavitelství, nebo vysokoškolské vzdělání v bakalářském
studijním programu v oblasti technických věd a technologií a 5 let
praxe v oboru energetiky a stavitelství.
(6) Uchazeč podává ministerstvu písemnou žádost o zápis do seznamu
energetických auditorů, jejíž vzor stanoví prováděcí právní
předpis^6f).
(7) K žádosti o zápis do seznamu energetických auditorů podle odstavce
6 se připojí doklad o složení odborné zkoušky.
(8) Ministerstvo si za účelem prokázání bezúhonnosti uchazeče vyžádá
podle zvláštního právního předpisu^6f) výpis z evidence Rejstříku
trestů. Žádost o vydání výpisu z evidence Rejstříku trestů a výpis z
evidence Rejstříku trestů se předávají v elektronické podobě, a to
způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(9) Pokud jsou splněny podmínky pro zápis do seznamu energetických
auditorů, obdrží uchazeč osvědčení o odborné způsobilosti energetického
auditora. Nejsou-li splněny podmínky pro zápis do seznamu energetických
auditorů, obdrží uchazeč písemné rozhodnutí ministerstva o zamítnutí
žádosti. Oprávnění k činnosti energetického auditora vzniká též marným
uplynutím lhůty a způsobem podle § 28 až 30 zákona o volném pohybu
služeb.
(10) Ministerstvo nepřipustí ke zkoušce nebo nezapíše do seznamu
energetických auditorů 3 roky od podání žádosti uchazeče, který v
žádostech uvedl nepravdivé informace prokazující jeho odbornou
způsobilost, zejména o dosaženém vzdělání, délce praxe a provedených
auditech.
(11) Energetický audit nesmí u zadavatele podle § 9 odst. 3 písm. a) a
b) provést energetický auditor, který
a) má majetkovou účast ve společnosti nebo družstvu, které jsou
zadavatelem energetického auditu,
b) je společníkem společnosti nebo členem družstva, které jsou
zadavatelem, je statutárním orgánem nebo členem statutárního orgánu
zadavatele anebo je v pracovním nebo obdobném vztahu k zadavateli,
c) je osobou blízkou^7) osobám, které mají u fyzických osob nebo v
právnických osobách, jež jsou zadavatelem energetického auditu,
postavení, které by mohlo ovlivnit činnost energetického auditora.
(12) Energetický auditor musí být pojištěn pro případ odpovědnosti za
škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem činnosti
energetického auditora, a to tak, aby rozsah pojistného plnění byl
úměrný možným škodám, které lze v rozumné míře předpokládat. Pojištění
musí trvat po celou dobu výkonu auditorské činnosti.
(13) Energetický auditor je povinen zachovat mlčenlivost o všech
skutečnostech týkajících se fyzické nebo právnické osoby, o kterých se
dozvěděl v souvislosti s prováděním energetického auditu na jejím
energetickém hospodářství a budovách. Získané skutečnosti nesmí použít
ke svému prospěchu nebo k prospěchu nebo újmě třetí osoby. Zprostit
energetického auditora mlčenlivosti může pouze fyzická nebo právnická
osoba, na jejímž energetickém hospodářství a budovách byl proveden
energetický audit, nebo stanoví-li tak tento nebo jiný zákon.
(14) Energetický auditor opatřuje zprávu o energetickém auditu
vlastnoručním podpisem, svým jménem a číslem, pod nímž je zapsán v
seznamu energetických auditorů vedeném ministerstvem. Evidenční číslo
energetického auditora nesmí být auditorem používáno na jiných
dokumentech, než jsou energetický audit, průkaz budovy, inspekce kotle,
klimatizačního zařízení, podklady pro výběrová řízení na tyto činnosti
a vyhodnocení účinků plnění energetických auditů.
(15) Energetický auditor je povinen vést chronologický seznam
energetických auditů a ostatních činností opatřených číslem, pod nímž
je zapsán v seznamu energetických auditorů vedeném ministerstvem. Tento
seznam energetických auditů a ostatních činností za uplynulý rok je
povinen předložit na vyžádání nebo každoročně vždy do 31. března
ministerstvu, a to i když energetické audity nebo ostatní činnosti
neprováděl.
(16) Seznam energetických auditů a ostatních činností, který předkládá
energetický auditor podle odstavce 15, obsahuje název zadavatele, název
zařízení, jeho roční spotřebu energie v GJ, navržené úspory v GJ a
datum, kdy byl energetický audit, průkaz nebo inspekce kotlů nebo
klimatizačních zařízení objednán a vyhotoven.
(17) Dokumenty podle odstavce 14 označené uchazečem o zápis do seznamu
energetických auditorů nebo energetickým auditorem se předkládají v
originále nebo notářsky ověřené kopii.
§ 11
Působnost ministerstva
(1) Ministerstvo v rozsahu své působnosti
a) rozhoduje o přidělování dotací za podmínek stanovených nařízením
vlády (§ 5),
b) sleduje vývoj účinnosti užití energie a energetické náročnosti budov
a působí na snižování její spotřeby a snížení negativních dopadů na
životní prostředí při nakládání s energií,
c) vyhodnocuje a propaguje výsledky Programu,
d) zabezpečuje činnosti spojené s poradenstvím, vzděláváním a propagací
efektivního využívání energie a využívání obnovitelných a druhotných
zdrojů energie,
e) zajišťuje mezinárodní spolupráci v oblasti nakládání s energií za
účelem zahraniční pomoci, účasti České republiky v mezinárodních
organizacích a prezentace dosažených výsledků,
f) rozhoduje o obsahovém zaměření zkoušek energetických auditorů, osob
zpracovávajících průkazy podle § 6a odst. 7 nebo provádějících kontroly
podle § 6 odst. 5 a 8, formě a termínu jejich konání; vydává zkušební
řád pro zkoušky energetických auditorů,
g) rozhoduje o zápisu do seznamu energetických auditorů a vydává
osvědčení o odborné způsobilosti energetického auditora, dále vydává
osvědčení o odborné způsobilosti osob zpracovávajících průkazy podle §
6a odst. 7 nebo provádějících kontroly podle § 6 odst. 5 a 8,
h) rozhoduje o zrušení zápisu energetického auditora v seznamu auditorů
na základě žádosti energetického auditora, nebo přestal-li energetický
auditor splňovat některý z předpokladů pro výkon činnosti energetického
auditora vymezených v § 10 odst. 2 nebo porušil-li energetický auditor
povinnost stanovenou v § 10 odst. 10 až 14 nebo nedodržuje-li opakovaně
povinnosti pro provádění a zpracování energetického auditu stanovené
tímto zákonem nebo nevykonává-li činnost energetického auditora déle
než 5 let nebo pokud energetický auditor zemřel,
i) uplatňuje stanovisko k politice územního rozvoje a zásadám územního
rozvoje,
j) informuje Evropskou komisi o plnění závazků vyplývajících ze směrnic
a rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady,
k) zveřejňuje a aktualizuje informace ohledně jednotlivých forem
podpory pro úspory energie a pro zařízení využívající energii z
obnovitelných a druhotných zdrojů energie.
(2) Činnostmi podle odstavce 1 může ministerstvo pověřit organizační
složku státu.
§ 11a
Řízení o zrušení zápisu v seznamu energetických auditorů
(1) Ministerstvo zruší zápis energetického auditora v seznamu auditorů,
poruší-li auditor povinnosti stanovené mu v § 9 tohoto zákona (dále jen
"provinění"). O zrušení zápisu v seznamu energetických auditorů
rozhoduje ministerstvo v řízení, které se zahajuje na základě podání
doručeného ministerstvu nebo na základě podnětu ze Státní energetické
inspekce nebo z úřední moci ministerstva.
(2) Řízení o zrušení zápisu v seznamu energetických auditorů může být
zahájeno do 6 měsíců ode dne, kdy se ministerstvo dozvědělo o
provinění, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy k provinění došlo.
(3) Návrh na zahájení řízení musí mít písemnou formu a musí být
skutkově vymezen. Důvody uvedené v návrhu na zahájení řízení nesmí být
po zahájení řízení měněny.
(4) Energetický auditor, proti kterému je řízení vedeno, má právo
vyjádřit se k návrhu podle odstavce 3, k důvodům v návrhu uvedeným, ke
způsobu zjištění jeho provinění, k výsledkům kontroly Státní
energetické inspekce; dále má právo navrhovat důkazy a jejich doplnění,
klást svědkům nebo znalcům otázky při ústním jednání.
(5) Ministerstvo může rozhodnout i bez ústního jednání, jestliže s tím
energetický auditor souhlasí. Má se za to, že souhlas je udělen také
tehdy, nevyjádří-li energetický auditor do 14 dnů od doručení výzvy
ministerstva svůj nesouhlas s takovým projednáním věci; o tom musí být
ve výzvě poučení.
(6) Podkladem pro vydání rozhodnutí jsou vždy výsledky kontroly
provedené Státní energetickou inspekcí; tato kontrola se provádí v
řízení nebo může být provedena i před zahájením řízení, jde-li o řízení
zahájené z podnětu Státní energetické inspekce.
(7) Ministerstvo může na návrh Státní energetické inspekce v případě
méně závažných provinění rozhodnout o přezkoušení energetického
auditora. Neuspěje-li energetický auditor při přezkoušení, ministerstvo
zruší rozhodnutím zápis v seznamu energetických auditorů.
(8) Energetický auditor je povinen do 14 dnů po nabytí právní moci
rozhodnutí o zrušení zápisu do seznamu energetických auditorů vrátit
ministerstvu originál osvědčení.
(9) Energetický auditor, jemuž byl zrušen zápis do seznamu
energetických auditorů, se může přihlásit ke složení zkoušky podle § 10
tohoto zákona nejdříve po uplynutí 1 roku od nabytí právní moci
rozhodnutí o zrušení zápisu do seznamu energetických auditorů.
HLAVA V
SPRÁVNÍ DELIKTY
§ 12
Přestupky
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) jako vlastník nebo provozovatel kotle spalujícího kapalná, plynná
nebo pevná paliva se jmenovitým výkonem do 200 kW, nejde-li o
provozovatele uvedeného v § 6 odst. 6, nezajistí pravidelnou kontrolu
jeho účinnosti podle § 6 odst. 2,
b) jako vlastník nebo provozovatel zařízení sloužícího pro vytápění se
jmenovitým výkonem nad 20 kW a staršího 15 let od data uvedení do
provozu nezajistí jednorázovou kontrolu kotle nebo vnitřních rozvodů
tepelné energie podle § 6 odst. 3,
c) jako vlastník nebo provozovatel kotle spalujícího kapalná, plynná
nebo pevná paliva se jmenovitým výkonem nad 200 kW nezajistí
pravidelnou kontrolu jeho účinnosti podle § 6 odst. 4,
d) jako vlastník nebo provozovatel klimatizačního systému se jmenovitým
chladicím výkonem vyšším než 12 kW nezajistí pravidelnou jeho kontrolu
podle § 6 odst. 7,
e) jako vlastník nebo provozovatel zařízení na rozvod tepelné energie
nebo vlastník vnitřního rozvodu tepelné energie nebo chladu nezajistí
účinnost užití energie nebo vybavení rozvodů nebo vnitřních rozvodů
tepelné energie nebo chladu podle § 6 odst. 9,
f) jako stavebník nebo jako vlastník budovy nesplní požadavky podle §
6a odst. 1, 12 nebo 13, nejde-li o případ podle § 6a odst. 8, nebo v
rozporu s § 6a odst. 2 splnění těchto požadavků nedoloží průkazem podle
§ 6a odst. 3, 4 a 5,
g) jako vlastník budovy v rozporu s § 6a odst. 9 překročí měrné
ukazatele spotřeby tepla pro vytápění nebo chlazení anebo pro přípravu
teplé vody,
h) jako stavebník nebo jako vlastník budovy nevybaví vnitřní tepelné
zařízení budovy přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným
spotřebitelům podle § 6a odst. 10 ve lhůtě podle § 14 odst. 2,
i) jako konečný spotřebitel v rozporu s § 6a odst. 10 neumožní
instalaci nebo údržbu a kontrolu přístrojů regulujících dodávku tepelné
energie konečným spotřebitelům,
j) jako vlastník budovy se neřídí pravidly pro vytápění nebo chlazení
anebo dodávku teplé vody podle § 6a odst. 11,
k) jako vlastník energetického hospodářství nebo budovy, které byly
povinně podrobeny energetickému auditu nebo na zpracování jejich auditu
byla využita státní dotace, neposkytne na vyžádání kopii zprávy o
energetickém auditu podle § 9 odst. 2,
l) jako osoba uvedená v § 9 odst. 3 písm. a) nebo c) nepodrobí
energetické hospodářství nebo budovu, k nimž má vlastnické nebo jiné
užívací právo, energetickému auditu ve lhůtě podle § 14 odst. 3, nebo
m) jako osoba mající jiné užívací právo než právo vlastnické k
energetickému hospodářství nebo budově neposkytne v rozporu s § 9 odst.
7 vlastníku při plnění povinnosti podle § 9 odst. 3 součinnost.
(2) Za přestupek lze uložit pokutu do 100 000Kč.
§ 12a
Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob
(1) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního
deliktu tím, že
a) jako vlastník nebo provozovatel kotle spalujícího kapalná, plynná
nebo pevná paliva se jmenovitým výkonem do 200 kW, nejde-li o
provozovatele uvedeného v § 6 odst. 6, nezajistí pravidelnou kontrolu
jeho účinnosti podle § 6 odst. 2,
b) jako vlastník nebo provozovatel zařízení sloužícího pro vytápění se
jmenovitým výkonem nad 20 kW a staršího 15 let od data uvedení do
provozu nezajistí jednorázovou kontrolu kotle nebo vnitřních rozvodů
tepelné energie podle § 6 odst. 3,
c) jako vlastník nebo provozovatel kotle spalujícího kapalná, plynná
nebo pevná paliva se jmenovitým výkonem nad 200 kW nezajistí
pravidelnou kontrolu jeho účinnosti podle § 6 odst. 4,
d) jako vlastník nebo provozovatel klimatizačního systému se jmenovitým
chladicím výkonem vyšším než 12 kW nezajistí pravidelnou jeho kontrolu
podle § 6 odst. 7,
e) jako vlastník nebo provozovatel zařízení na rozvod tepelné energie
nebo vlastník vnitřního rozvodu tepelné energie nebo chladu nezajistí
účinnost užití energie nebo vybavení rozvodů nebo vnitřních rozvodů
tepelné energie nebo chladu podle § 6 odst. 9,
f) jako stavebník nebo jako vlastník budovy nesplní požadavky podle §
6a odst. 1, 12 nebo 13, nejde-li o případ podle § 6a odst. 8, nebo v
rozporu s § 6a odst. 2 splnění těchto požadavků nedoloží průkazem podle
§ 6a odst. 3, 4 a 5,
g) jako vlastník budovy v rozporu s § 6a odst. 9 překročí měrné
ukazatele spotřeby tepla pro vytápění nebo chlazení anebo pro přípravu
teplé vody,
h) jako stavebník nebo jako vlastník budovy nevybaví vnitřní tepelné
zařízení budovy přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným
spotřebitelům podle § 6a odst. 10 ve lhůtě podle § 14 odst. 2,
i) jako konečný spotřebitel v rozporu s § 6a odst. 10 neumožní
instalaci nebo údržbu a kontrolu přístrojů regulujících dodávku tepelné
energie konečným spotřebitelům,
j) jako vlastník budovy se neřídí pravidly pro vytápění nebo chlazení
anebo dodávku teplé vody podle § 6a odst. 11,
k) jako vlastník energetického hospodářství nebo budovy, které byly
povinně podrobeny energetickému auditu nebo na zpracování jejich auditu
byla využita státní dotace, neposkytne na vyžádání kopii zprávy o
energetickém auditu podle § 9 odst. 2,
l) jako osoba uvedená v § 9 odst. 3 písm. a) nebo c) nepodrobí
energetické hospodářství nebo budovu, k nimž má vlastnické nebo jiné
užívací právo, energetickému auditu ve lhůtě podle § 14 odst. 3, nebo
m) jako osoba mající jiné užívací právo než právo vlastnické k
energetickému hospodářství nebo budově neposkytne v rozporu s § 9 odst.
7 vlastníku při plnění povinnosti podle § 9 odst. 3 součinnost,
n) jako dodavatel zařízení pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů
uvedených v § 6 odst. 11 neuvede pravdivé a nezkreslené informace o
předpokládaných přínosech a ročních provozních nákladech těchto
zařízení včetně jejich energetické účinnosti v průvodní technické
dokumentaci nebo návodu k použití.
(2) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního
deliktu dále tím, že
a) jako držitel licence na podnikání v energetických odvětvích nebo
dodavatel tuhých a kapalných paliv nebo zpracovatel komunálních odpadů
neposkytne pořizovateli na jeho výzvu potřebné podklady a údaje podle §
4 odst. 6,
b) jako výrobce elektřiny nebo tepelné energie nezajistí u nově
zřizovaných zařízení pro výrobu elektřiny nebo tepelné energie nebo u
zařízení na výrobu elektřiny nebo tepelné energie, u nichž se provádí
změna dokončených staveb, minimální účinnost užití energie podle § 6
odst. 1,
c) jako výrobce nebo dovozce nebo prodejce uvede na trh výrobek spojený
se spotřebou energie v rozporu s § 6 odst. 10,
d) jako provozovatel budov pro účely uvedené v § 6a odst. 6 neumístí
průkaz na veřejně přístupném místě v budově,
e) jako výrobce tepla se zdrojem o součtovém výkonu zdroje vyšším než 5
MWt v rozporu s § 7 odst. 1 nepodrobí dokumentaci stavby energetickému
auditu z hlediska zavedení výroby elektřiny,
f) jako výrobce elektřiny z tepelných procesů se zdrojem o součtovém
výkonu zdroje vyšším než 10 MWe v rozporu s § 7 odst. 2 nepodrobí
dokumentaci stavby energetickému auditu z hlediska zavedení dodávky
tepla,
g) jako dodavatel výrobků spojených se spotřebou energie uvedených v §
8 odst. 1 poruší některou z povinností podle § 8 odst. 2,
h) jako obchodník obchodující s výrobky spojenými se spotřebou energie
uvedenými v § 8 odst. 1 poruší některou z povinností podle § 8 odst. 4,
i) jako dodavatel výrobků spojených se spotřebou energie uvedených v §
8 odst. 1 nebo jako obchodník obchodující s těmito výrobky poruší
některou z povinností podle § 8 odst. 5,
j) jako výrobce, jeho zplnomocněný zástupce nebo dovozce uvádějící na
trh nebo do provozu výrobky spojené se spotřebou energie uvedené v § 8a
odst. 1 poruší některou z povinností podle § 8a odst. 2,
k) jako výrobce, zplnomocněný zástupce nebo dovozce uvádějící na trh
nebo do provozu výrobky spojené se spotřebou energie uvedené v § 8a
odst. 1 poruší některou z povinností podle § 8a odst. 3,
l) jako dodavatel výrobků spojených se spotřebou energie uvedených v §
8 odst. 1 nesplní opatření podle § 94 odst. 2 písm. c), d) nebo e)
energetického zákona, nebo
m) jako výrobce, zplnomocněný zástupce nebo dovozce výrobků spojených
se spotřebou energie uvedených v § 8a odst. 1 nesplní opatření podle §
94 odst. 2 písm. c), d) nebo e) energetického zákona.
(3) Společenství vlastníků jednotek se dopustí správního deliktu tím,
že
a) nesplní požadavky podle § 6a odst. 1, nejde-li o případ podle § 6a
odst. 8, nebo v rozporu s § 6a odst. 2 splnění těchto požadavků
nedoloží průkazem podle § 6a odst. 3, 4 a 5,
b) v rozporu s § 6a odst. 9 překročí měrné ukazatele spotřeby tepla pro
vytápění nebo chlazení anebo pro přípravu teplé vody,
c) nevybaví vnitřní tepelné zařízení budovy přístroji regulujícími
dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům podle § 6a odst. 10 ve
lhůtě podle § 14 odst. 2, nebo
d) se neřídí pravidly pro vytápění nebo chlazení anebo dodávku teplé
vody podle § 6a odst. 11.
(4) Energetický auditor se dopustí správního deliktu tím, že
a) v rozporu s § 9 odst. 1 zpracuje neobjektivní zprávu o energetickém
auditu,
b) neposkytne na vyžádání kopii zprávy o energetickém auditu podle § 9
odst. 2,
c) provede energetický audit v případech uvedených v § 10 odst. 11,
d) provede energetický audit bez pojištění podle § 10 odst. 12,
e) poruší povinnost zachovávat mlčenlivost podle § 10 odst. 13,
f) použije evidenční číslo energetického auditora v rozporu s § 10
odst. 14, nebo
g) nevede chronologický seznam energetických auditů a ostatních
činností nebo jej na vyžádání nepředloží podle § 10 odst. 15.
(5) Podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že
a) jako osoba provádějící kontrolu kotlů uvedených v § 6 odst. 2 až 4
nesplňuje požadavky uvedené v § 6 odst. 5,
b) jako osoba provádějící kontrolu klimatizačních systémů uvedených v §
6 odst. 7 nesplňuje požadavky podle § 6 odst. 8, nebo
c) jako zpracovatel průkazu nesplňuje požadavky podle § 6a odst. 7.
(6) Za správní delikt se uloží pokuta do
a) 100 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 nebo odstavce 3
písm. b) nebo d),
b) 200 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 3 písm. a) nebo
c), odstavce 4 písm. b), c), d), e), f) nebo g) nebo odstavce 5,
c) 5 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 2 nebo odstavce
4 písm. a).
§ 12b
Společná ustanovení ke správním deliktům
(1) Právnická osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že
vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení
právní povinnosti zabránila.
(2) Při určení výměry pokuty právnické osobě se přihlédne k závažnosti
správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a
k okolnostem, za nichž byl spáchán.
(3) Odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže
správní orgán o něm nezahájil řízení do 1 roku ode dne, kdy se o něm
dozvěděl, nejpozději však do 2 let ode dne, kdy byl spáchán.
(4) Správní delikty podle tohoto zákona projednává Státní energetická
inspekce^7a). V prvním stupni územní inspektorát, v jehož územní
působnosti se nachází místo spáchání správního deliktu. O odvolání
rozhoduje ústřední inspektorát.
(5) Na odpovědnost za jednání, k němuž došlo při podnikání fyzické
osoby^7b) nebo v přímé souvislosti s ním, se vztahují ustanovení zákona
o odpovědnosti a postihu právnické osoby.
(6) Pokuty vybírá a vymáhá Státní energetická inspekce.
(7) Příjem z pokut je příjmem státního rozpočtu.
§ 13
Ochrana zvláštních zájmů
(1) Ministerstvo je dotčeným orgánem státní správy^8) při ochraně zájmů
chráněných tímto zákonem v řízeních, která provádí Ministerstvo obrany,
Ministerstvo vnitra nebo Ministerstvo spravedlnosti, pokud u některých
staveb tato ministerstva vykonávají působnost stavebních úřadů.
(2) Státní energetická inspekce je dotčeným orgánem státní správy^8)
při ochraně zájmů chráněných tímto zákonem v řízeních, která provádějí
jiné stavební úřady, než jsou stavební úřady uvedené v odstavci 1. V
těchto řízeních vydává závazná stanoviska, jejichž rozsah stanoví
prováděcí právní předpis.
(3) Státní energetická inspekce je dotčeným orgánem státní správy při
pořizování politiky územního rozvoje a územní plánovací dokumentace,
pokud umisťují nebo mění zdroje energie, distribuční soustavy určené k
distribuci elektrické energie a plynu, nebo rozvodná tepelná zařízení.
V těchto případech vydává stanovisko v rozsahu stanoveném prováděcím
právním předpisem.
(4) Prováděcí právní předpis stanoví podmínky pro určení energetických
zařízení, k nimž vydává stanovisko podle odstavce 3 a závazné
stanovisko podle odstavce 2 ministerstvo nebo Státní energetická
inspekce.
§ 13a
Kontrola
Kontrolu dodržování ustanovení tohoto zákona upravuje zvláštní
zákon^2).
HLAVA VI
SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 14
(1) Povinnost podle § 4 zpracovat územní energetickou koncepci musí být
splněna do 5 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(2) Povinnost podle § 6a odst. 10 vybavit vnitřní tepelná zařízení
budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie musí být splněna
do 7 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(3) Organizační složky státu, organizační složky krajů a obcí,
příspěvkové organizace uvedené v § 9 odst. 3 písm. b) a fyzické a
právnické osoby uvedené v § 9 odst. 3 písm. c) jsou povinny do 4 let
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona nechat si zpracovat na jimi
provozované energetické hospodářství a budovy energetický audit. Tato
lhůta nemusí být dodržena, je-li celková roční spotřeba energie vyšší
než desetinásobek vyhláškou stanovených hodnot; v tomto případě se
lhůta prodlužuje na 5 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona s tím,
že energetický audit musí být zahájen do 2 let ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
(4) Ministerstvo vydá vyhlášku k provedení § 6, 6a, § 8 až 10 a § 13.
(5) Práce na zpracování územní energetické koncepce musí být zahájeny
do 1 roku od nabytí účinnosti tohoto zákona.
(6) Povinnost zpracovávat energetický audit se nevztahuje na
energetické hospodářství a budovy, u kterých bylo vydáno stavební
povolení, nebo byla zahájena nebo ukončena výstavba nebo změna
dokončené stavby
a) do 31. prosince 2001 se státní dotací poskytnutou ministerstvem v
rámci programu, nebo
b) do 31. prosince 2001 se státní dotací nebo půjčkou Státním fondem
životního prostředí, Ministerstvem pro místní rozvoj, nebo
Ministerstvem zemědělství.
ČÁST DRUHÁ
ÚČINNOST
§ 15
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2001.
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. XXXV zákona č. 223/2009 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a do tohoto
dne neskončená se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se
posuzují podle dosavadních právních předpisů.
Čl. II zákona č. 299/2011 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí
podle dosavadních právních předpisů.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/91/ES ze dne 16. prosince
2002 o energetické náročnosti budov.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES ze dne 23. dubna 2009
o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů a o změně a
následném zrušení směrnic 2001/77/ES a 2003/30/ES.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES ze dne 21. října 2009
o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign výrobků spojených
se spotřebou energie.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU ze dne 19. května 2010
o uvádění spotřeby energie a jiných zdrojů na energetických štítcích
výrobků spojených se spotřebou energie a v normalizovaných informacích
o výrobku.
1b) Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2a) Nařízení vlády č. 195/2001 Sb., kterým se stanoví podrobnosti
obsahu územní energetické koncepce.
3) § 6 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí.
4) § 139b odst. 1 a 3 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a
stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
4b) Vyhláška č. 150/2001 Sb., kterou se stanoví minimální účinnost
užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie.
4c) § 15 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší
a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění
pozdějších předpisů.
4d) § 5 odst. 3 písm. e) a f) zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání
autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a
techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů, ve znění pozdějších
předpisů.
5a) Vyhláška č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na
výstavbu.
5b) § 5 odst. 3 písm. a), e) a f) zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu
povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů.
6) Například zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění
pozdějších předpisů.
6a) Vyhláška č. 291/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti účinnosti
užití energie při spotřebě tepla v budovách.
6b) Vyhláška č. 152/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro vytápění a
dodávku teplé užitkové vody, měrné ukazatele spotřeby tepla pro
vytápění a pro přípravu teplé užitkové vody a požadavky na vybavení
vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku
tepelné energie konečným spotřebitelům.
6c) Vyhláška č. 442/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti označování
energetických spotřebičů energetickými štítky a zpracování technické
dokumentace, jakož i minimální účinnost užití energie pro elektrické
spotřebiče uváděné na trh.
6d) Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o
změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Nařízení vlády č. 291/2000 Sb., kterým se stanoví grafická podoba
označení CE.
6e) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1980/2000 ze dne 17.
července 2000 o revidovaném systému Společenství pro udělování
ekoznačky.
6f) Vyhláška č. 213/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti náležitostí
energetického auditu, ve znění pozdějších předpisů.
6f) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších
předpisů.
6g) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné
způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o
změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace).
7) § 116 občanského zákoníku.
7a) § 92 odst. 1 a § 93 odst. 2 zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách
podnikání a o výkonu státní zprávy v energetických odvětvích a o změně
některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.
7b) § 2 odst. 2 obchodního zákoníku.
8) § 126 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
9) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění
pozdějších předpisů.
10) Vyhláška č. 442/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti označování
energetických spotřebičů energetickými štítky a zpracování technické
dokumentace, jakož i minimální účinnost užití energie pro elektrické
spotřebiče uváděné na trh.
11) Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o
změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Vítejte na stránce
stavebnikomunita.cz
Zahájeno uživatelem Anička PLná v Pozemek, projekt, stavba na klíč 24.5. 0 Odpovědi 0 líbí se
Dobrý den, stojím před rozhodnutím jaké palubky na podlahu dát, Nechci vinyl nebo něco takového imitující dřevo. Našla jsem souhrn podlahových palubek včetně informací…Pokračovat
Zahájeno uživatelem Ondřej Koba v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Anička PLná 21.1.. 1 Odpovědět 0 líbí se
Dobrý den, na léto bychom chtěli si nechat udělat kolem domu dřevěnou terasu. Ještě nevíme z jaké dřeviny ale to nám doufám poradí firma. Od koho jste si nechali dělat terasu vy? Spokojenosti? Děkuji.Pokračovat
Zahájeno uživatelem Daniel Maxa v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Daniel Maxa 12. 22, 2023. 2 Odpovědi 0 líbí se
Ahoj, stojím před rozhodnutí stavby a zajímaly by mě vaše názory na použití různého dřeva. Děkuji za postřehy.Pokračovat
Zahájeno uživatelem Ondřej Koba v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Daniel Maxa 11. 27, 2023. 1 Odpovědět 0 líbí se
Ahoj, doporučte mi pokud máte někdo zkušenost se stavbou venkovní sauny. Váhám mezi elektrickými a těmi na dřevo. Mam se řídit jen cenou?Pokračovat
Popisky: sauna
Svetlotechnika - svetelnotechnické posudky a štúdie na rodinné domy a pozemné stavby
Energetické projektové hodnotenie stavieb a teplotechnické posúdenia.
Přidal(a) Vít Šmejkal 0 komentářů 0 líbí se
Přidal(a) Ján Takáč 0 komentářů 0 líbí se
připravil(a) POLAK CZ Přidal(a) 30.V.2014 v 21:49 1 komentář
připravil(a) Kateřina Zemanová Přidal(a) 24.Červenec.2013 v 15:21
připravil(a) Ing.arch. Tomáš Hladík Přidal(a) 17.Srpen.2013 v 9:57
připravil(a) Martin Olšavský Přidal(a) 5.června.2013 v 10:18
© 2024 Vytvořila Stavebnikomunita.cz | Kontakt: stavebnikomunita.cz@gmail.com | Využívá technologii