Tyto konstrukce se používají hlavně na vertikální propojení v hromadných garážích, ať už podzemních nebo nadzemních. Při současném neúnosném počtu aut, se kterým se v minulosti nepočítalo při urbanistickém návrhu měst jsou hromadné garáže nejefektivnějším řešením parkovacího problému.

 

Je jedno zda jde o nadzemní střešní parkoviště nebo podzemní, vždy se tam musí auto přepravit. Ekonomicky i konstrukčně náročnějším východiskem je použití nákladních výtahů pro auta. Většinou se ale na propojení jednotlivých vertikálních úrovní využívají pojízdné šikmé rampy exteriérové ​​nebo interiérové​​. Rozlišujeme rampy pro malé garáže (do 100 m2), střední (do 1000 m2) a velké. Při malých garážích vystačí jednopruhové rampy, pokud se ale jedná o nárazově využívány rampy (koncertní stadiony a podobně) navrhujeme vícepruhové rampy.

 

Názvosloví:

Polorampa - šikmá rampa propojující polovinu výšky podlaží

Rampa - šikmá rampa propojující celou výšku podlaží

Vyrovnávající rampa -šikmá rampa propojující menší výšku než polovina výšky podlaží podlaží

 

V září 2011 byla vydána nová ČSN 73 6058 Jednotlivé, řadové a hromadné garáže, která nahrazuje předchozí normy ČSN 73 6057 a ČSN 73 6058 z roku 1987. ČSN se také zabývá bezbariérovým užíváním garáží, komunikacemi pro chodce, hygienickými zařízeními, vjezdy a výjezdy do/z hromadné garáže, stavebně-technickými požadavky a veškerými souvisejícími technickými zařízeními a provozem hromadných garáží.

 

Norma připouští  sklony pro jednotlivé typy ramp:

Vyrovnávací rampy 17%

Přímé rampy 14%

Nepříme rampy 13%

Vnější rampy kromě vyrovnávacích 10%

 

Pozn.- V některých případech (například rampy v rodinných domech) můžeme použít i větší sklon rampy jak uvádí norma. Je nutné ověřit vhodnost sklonu pro daný automobil aby nedošlo k poškození podvozku. Při prudší rampě můžeme vjezd a výjezd řešit zkosením nebo zaoblením. Při zaoblení dodržujeme poloměr  20m. Při zkosení použijeme nájezd a výjezd max. sklonu 6 ° délky min 4m. Pro zajištění bezpečnosti silničního provozu při výjezdu z rampy na veřejnou komunikaci je nutné mezi nimi zajistit vodorovnou plochu šířky 5000 mm.

 

 

Šířka ramp vychází ze základní hodnoty a to šířky auta. V současnosti je trend zvyšování prostoru a pohodlí v autech, což má za následek výrobu stále větších aut. Je těžké odhadnout jakým směrem se bude tento trend vyvíjet, ale při návrhu rampy bychom měli počítat i s možností pokračování v tomto trendu, aby navržené budovy vyhovovaly co nejdéle potřebám uživatelů.

 

Tabulka orientačních rozměrů aut

 

Vozidlo

Orientační rozměry [m]

Šířky

Délky

Výšky

rozvoru

Malé a střední osobní automobily

1,65

4,25

1,50

2,40

Velké osobní automobily ( karavany)

1,80 (2,10)

5,00

1,90 (2,50)

2,80

Malé a střední nákladní automobily, malé autobusy

2,30

7,30

2,80

4,65

Velké nákladní automobily

2,50

9,40

3,20

5,80

Autobusy

2,50

11,50

3,20

5,70

 

Šířky pro jednotlivé typy ramp:

  • Přímé
    • jednopruhové min 2500 mm
    • dvoupruhovou min 5300 mm

 

  • Nepřímé
    • jednppruhové 3500 mm
    • dvoupruhovou 7000 mm

 

 

Při vícepruhových rampách musíme zřídit mezi pruhy vyvýšené střední dělící pásy šířky 300 pro přímé rampy a 500 mm pro nepřimé. Po okrajích budujeme postranní dělící pásy šířky 250 mm a pro okraje užívané chodci musíme zachovat šířku 750 mm. Výškový rozdíl  vyvýšených pásů by měl být 80 až 180 mm.

 

 

Pozn. - Při návrhu složitějšího systému ramp pro větší a složitější provoz se doporučuje konzultovat návrh s projektantem dopravních staveb, aby nedocházelo k špatným návrhům. Takové mohou mít za následek minimálně škody na majetku.

◄◄◄ Zpět na pozemní stavitelství obsah

Zobrazení: 65904

Přidat komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte být členem stavebnikomunita.cz!

Staňte se členem stavebnikomunita.cz.


Projektant
Komentář přidal(a) Martin Olšavský dne 25.června.2014 v 16:42

Dobrý deň,

 

stavebné normy majú len odporúčajúci charakter a je na projektantovi/realizátorovi aby sa rozhodol pre vyhovujúce riešenie. Samozrejme normy neodporúčajú ich nedodržiavanie, aj keď mnohokrát poukazujú na možné výnimky. Častokrát sa v praxi stretávame s oveľa hrubším a nebezpečnejším ohýbaním normatív ako je prekročenie normou odporúčaných sklonov pre pojazdné rampy

 

"V některých případech (například rampy v rodinných domech) můžeme použít i větší sklon rampy jak uvádí norma. Je nutné ověřit vhodnost sklonu pro daný automobil aby nedošlo k poškození podvozku"

 

S pozdravom


Student
Komentář přidal(a) Anna Jiroutova dne 24.června.2014 v 11:56

Dobrý den, 

mohla bych se zeptat od kud máte informace o tom, že v rodinném domě může být sklon rampy větší, než uvádí norma? Norma se o tom totiž nezmiňuje, nebo jen špatně hledám? 


Děkuji!

Fórum

BOZP

Zahájeno uživatelem Michal Kočí v Pozemek, projekt, stavba na klíč 23.5. 0 Odpovědi

Zajímalo by mi zda máme jako SVJ ještě nějakou další zákonnou povinnost zajištění bezpečnosti pohybu osob na střeše, když všechny přístupy na plochou střechu našeho panelového domu máme uzamčené a…Pokračovat

Betonáž v zimě

Zahájeno uživatelem Michal v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Jakub Krtička 3. 9, 2021. 1 Odpovědět

Zdravím všechnyRád bych se zeptal jestli někdo nemá zkušenosti s betonováním v zimě. Zajímalo by mě, jestli po ztvrdnutí betonu, který během toho prošel mrazem by bylo už na povrchu patrné nějaké…Pokračovat

Kotvící patky

Zahájeno uživatelem Michal v Pozemek, projekt, stavba na klíč 1. 28, 2020 0 Odpovědi

Dobrý den, rád bych se zeptal jestli někdo nemá zkušenosti ohledně hloubky zapuštění kotvících patek do betonových pilotů. Zapustil jsem kotvící patky ve tvaru U s trnem 20 cm a sílou trnu 16mm do…Pokračovat

volné prac. místo

Zahájeno uživatelem Martin Papež v Stavební práce, stavební materiál a firmy 9. 6, 2019 0 Odpovědi

Rodinný kolektiv Papežů zabývající se přírodními dřevostavbami, slamáky a hliněnými omítkami, prosí o pozornost.S narůstající poptávkou po naší práci hledáme nového kolegu, který bude stejného…Pokračovat

Svetlotechnikasvetelnotechnické posudky a štúdie na rodinné domy a pozemné stavby

Energetické projektové hodnotenie stavieb a teplotechnické posúdenia.

Snímky

© 2022   Vytvořila Stavebnikomunita.cz | Kontakt: stavebnikomunita.cz@gmail.com |   Využívá technologii

Odznaky  |  Oznámit problém  |  Podmínky služby