V roce 2004 byl na Tchaj-wanu ve městě Taipei slavnostně otevřen mrakodrap TAIPEI 101, který svou výškou 508 metrův té době získal titul nejvyšší budovy na světě. Budova se svými 101 patry pojme do svých útrob obchody, fitcentra, kanceláře (v 77 patrech mají nabídnout práci až pro 10 000 zaměstnanců), tchajwanskou burzu a restauraci.

Název TAIPEI není samoúčelný a nevystihuje jen název města, ale také je zkratkou slov Technology, Art, Innovation, People a Environment. Číslovka 101 pak vyjadřuje počet podlaží.

Zajímavostí je fakt, že nadmořská výška terénu je 1,2 m.n.m, takže suterén začíná přibližně 30 m pod úrovní mořské hladiny.
Inspirací pro konstrukci budovy byla tradiční rostlina této oblasti - bambus. Ten odpradávna sloužil ke stavbě chýší a chatrčí a v tradiční symbolice představuje pevnost, sílu mládí a dlouhověkost. Stavba se také neobejde bez ochranných symbolů proti zlým silám. Všechny čtyři rohy na vrcholu každé z osmi sekcí jsou ozdobeny stylizovanými draky.

Drak má v čínské mytologii důležité místo. Byl výsostným znakem císařů a jeho symbol nechybí na žádné významnější budově. Také kladení základního kamene provázely rituální obřady, při nichž bylo obětováno ovoce a spáleny hromady bankovek. To má přinést  domu štěstí.

 

 

 

 

 

Stavba je horizontálně rozdělena do osmi částí a pokryta tónovaným sklem, které odráží oblohu. Každých osm podlaží se budova zužuje, čímž se vytváří oněch osm stupňů. Číslo osm zde vůbec figuruje nejčastěji, protože je pokládáno za šťastné, znamenající prosperitu. Štěstí má přinést i zdobení mrakodrapu tradičními čínskými symboly a jeho orientace k jihu - ke šťastnému směru.

Budova nachází v nejaktivnějším seismickém pásmu zeměkoule, kde linie lomu zemské kůry probíhá pouhých 200 metrů od stavby. Z tohoto důvodu má 4,7 metru silnou základovou desku ze železobetonu, která je ukotvena 550 pilíři 80 metrů hluboko ve skále. V 88. patře je umístěno devítisettunové závaží (tzv. Tuned Mass Damper), které umožňuje budově odolávat zemětřesením a ničivým tajfunům. Závaží ve tvaru koule je vyrobeno z pozlacené ušlechtilé oceli a je zavěšeno uvnitř budovy na osmi ocelových lanech o průměru pěti centimetrů a tvoří obří kyvadlo prostupující dvanáct pater budovy. Z restaurací hořejšího patra bude možné průhledy sledovat, jak při seismických otřesech nebo náporech větru začne kyvadlo pomalu kmitat.

 

 

 

 

Dopravu směrem vzhůru bude zajišťovat 63 jedno- i dvoupatrových výtahů. Při jejich vývoji se používal i aerodynamický tunel a na výsledku je to znát. Výtah dosahuje rychlosti 60,5 km za hodinu a na vrchol budovy vyletí za zhruba 40 sekund.
Zajímavostí je místo kde budova stojí. Nachází se v těsném blízkosti letiště a připočteme-li k tomu fakt, že je sídlem Taiwanské burzy, mají teroristé docela významný cíl. Ovšem Taiwanci jsou optimističtí a věří, že zde se žádné teroristické útoky konat nebudou.

 


Nosnou kostru celé budovy tvoří ocelový skeletový systém, který je pomocí ocelových trnů spřažen s ocelo-železobetonovými stropy. Uvnitř budovy se nalézá ztužují jádro (22,5x22,5 m), jenž se sestává ze šestnácti sloupů, které jsou vzájemně sepnuty v obou směrech. Tyto sloupy jsou tvořeny čtvercovými (dutými) svařovanými průřezy, které jsou pro větší tuhost vyplněny betonem.
Po obvodě až do 26. podlaží jsou na každé straně umístěné dva 'extra' sloupy a dva doplňkové 'extra' sloupy a dva rohové sloupy. Od 26 pokračují dále jen dva 'extra' sloupy a dva rohové sloupy. Stabilitu obvodu budovy zajišťuje ohybově odolný rám tzv. SMRF, který je tvořen speciální příhradovou konstrukcí. SMFR se také stará o přenášení zatížení vyvolané větrem a seismickou aktivitou. Sloupy jsou rovněž tvořeny čtvercovými (dutými) svařovanými průřezy, avšak betonem jsou vyplněny pouze do 62 podlaží a dále, až do 91poschodí, pokračují pouze jako duté průřezy. Od 91. podlaží až ke špičce je půdorysný rozměr mnohem menší a tak se zatížení z těchto pater přenáší přímo jádrovými sloupy.

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Petr Ptáček

Zobrazení: 1232

Přidat komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte být členem stavebnikomunita.cz!

Staňte se členem stavebnikomunita.cz.

Fórum

Betonáž v zimě

Zahájeno uživatelem Michal v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Jakub Krtička 9.3.. 1 Odpovědět

Zdravím všechnyRád bych se zeptal jestli někdo nemá zkušenosti s betonováním v zimě. Zajímalo by mě, jestli po ztvrdnutí betonu, který během toho prošel mrazem by bylo už na povrchu patrné nějaké…Pokračovat

Kotvící patky

Zahájeno uživatelem Michal v Pozemek, projekt, stavba na klíč 1. 28, 2020 0 Odpovědi

Dobrý den, rád bych se zeptal jestli někdo nemá zkušenosti ohledně hloubky zapuštění kotvících patek do betonových pilotů. Zapustil jsem kotvící patky ve tvaru U s trnem 20 cm a sílou trnu 16mm do…Pokračovat

volné prac. místo

Zahájeno uživatelem Martin Papež v Stavební práce, stavební materiál a firmy 9. 6, 2019 0 Odpovědi

Rodinný kolektiv Papežů zabývající se přírodními dřevostavbami, slamáky a hliněnými omítkami, prosí o pozornost.S narůstající poptávkou po naší práci hledáme nového kolegu, který bude stejného…Pokračovat

Rekonstruovat, nebo stavět nově?

Zahájeno uživatelem Ondřej Klemš v Stavební práce, stavební materiál a firmy. Poslední odpověď uživatele Radek Jeleček 1. 19, 2019. 3 Odpovědi

Zdravím všechny v této komunitě. Rád bych vyzistil fundované názory, ne nějaké kecičky od piva z hospody, nebo rádoby odborné názory se všemi kalkulacemi, ale střízlivý dojem a radu lidí, kteří se s…Pokračovat

Svetlotechnikasvetelnotechnické posudky a štúdie na rodinné domy a pozemné stavby

Energetické projektové hodnotenie stavieb a teplotechnické posúdenia.

Snímky

© 2021   Vytvořila Stavebnikomunita.cz | Kontakt: stavebnikomunita.cz@gmail.com |   Využívá technologii

Odznaky  |  Oznámit problém  |  Podmínky služby