V červnu  roku 2004 byl otevřen nový úsek pražského metra na trase C. 

 

Výstavba započala v září roku 2000 a její zprovoznění je plánováno v červnu roku 2004. Trasa vede ze stanice Nádraží Holešovice přes Kobyliské náměstí do stanice Ládví. Tato část trasy překonává dvě přírodní překážky: řeku Vltavu a následně výškový rozdíl mezi vltavským údolím a náhorní plošinou, na které jsou rozmístěny velké sídlištní celky. Metro je páteřní komunikací systému MHD a proto je snahou, aby trasa byla vedena nejkratším směrem k lokalitám s největším obratem cestujících. Ty jsou dvě: Kobyliské náměstí a obchodní centrum Ládví.

Tunel pod Vltavou

Pro přechod Vltavy bylo zvoleno řešení, které, v tak velkém rozsahu bylo použito poprvé. Technologie vysouvaných tunelů představuje originální postup výstavby. Jeho realizace je vynucena lokálními podmínkami v místě křížení trasy metra a řeky Vltavy. Původně navržená varianta výstavby v jímkách nebyla dostatečně rychlá, vznikalo větší riziko ohrožení stavby vnějšími podmínkami a náklady byly též relativně vysoké. Realizovaná technologie je rychlejší a levnější, méně závislá na vnějších vlivech, ale technicky náročnější. Na trojském břehu byl v suchém doku vybetonován tubus traťového tunelu o délce 168 m a hmotnosti 7000 t. Hotový první tubus byl na podzim roku 2001 vsunut do předem vybagrované rýhy na dně řeky. U druhého tubusu se postupovalo obdobně a v letních měsících roku 2002 byl rovněž vsunut do řeky. Po náležitých kontrolách a zajištění byly oba tubusy na dně zasypány, aby nedošlo k jejich nenadálému poškození.

Technické parametry tunelů:

délka stav. oddílu

217 m

délka vysouvané části

168 m

hloubka rýhy pod hladinou

cca 12 m

výška tubusu

6,5 m

šířka tubusu

6,48

poloměry zakřivení

pravý tunel - směr. oblouk 750 m, výškový oblouk 3800m
levý tunel - směr. oblouk 670 m, výškový oblouk 3800 m

Stanice Trojská

Původně měly být na trase metra IV.C1 stanice tři. Nakonec se ale rozhodlo, že se stanice Trojská budovat nebude z důvodu malé přepravní vytíženosti této lokality.

Stanice Kobylisy

První stanicí na trase je stanice Kobylisy, která se nachází na Kobyliském náměstí. Od stanice Nádraží Holešovice je vzdálena 2748 m. Jedná se o raženou, jednolodní stanici s ostrovním nástupištěm. Stanice se nachází v hloubce 31,5 m (protože maximální stoupání metra od řeky nedovolilo postavit tuto stanici výše). Do stanice je umožněn přístup východním a západním vestibulem. Západní vestibul bude orientován pod Kobyliským náměstím a bude tedy podzemní. Východní vestibul bude nadzemní jednopatrová budova s možností další nástavby. Kousek od tohoto vestibulu bude umístěna odstavná plocha pro autobusy.

Stanice Ládví

Stanice Ládví je dočasnou koncovou stanicí na trase, která je od stanice Kobylisy vzdálena 1140 m. Jedná se o hloubenou stanici s ostrovním nástupištěm, která se bude nacházet 7,35 m pod povrchem. Přímo nad nástupištěm bude umístěn podzemní vestibul stanice s podchodem pod ulicí Střelničnou a pod tramvajovou tratí. Stanice se staví v téměř 400m dlouhé stavební jámě, která pokračuje raženým tunelem směrem ke Kobyliskému náměstí.

 

Metro IV.C2: Ládví - Letňany

Trasa IV.C2 se napojuje na rozestavěný úsek první etapy za stanicí Ládví a pokračuje pod ulicí Střelničnou a LIbereckou k proseku. Dále je vedena podel ulice Vysočanské a za křížením s ulicí Proseckou se stáčí k severu Letňanům, kde je trasa ukončena. Trasa má 3 stanice pracovně nazývané:

  • Prosek I. (na křižovatce ulic Vysočanské a Lovosické, u hotelu Duo)
  • Prosek II. (na křižovatce ulic Vysočanské a Prosecké, před obchodním domem Billa)
  • Letňany (jižně od obce Letňany a východně od ulice Kbelské)

Celá trasa je dlouhá 4,6 kilometrů a je navržena v tunelech pod zemí, část v okolí ulice Liberecké a v oblasti mezi ulicemi Stoupající a Kbelskou v tunelech ražených, mezi stanicemi Prosek 1 a Prosek 2 a v oblasti kolem stanic pak v tunelech hloubených. Vlastní stanice jsou navržené hloubené, budované z povrchu. Jsou bezbariérové a stavba je kromě části stanice Prosek 1 zahnuta do ochranného systému metra. Z hlediska životního prostředí je stavba metra IV.CX výrazně pozitivní. Nabízí rychlý a kapacitní prostředek městské hromadné dopravy, který nejen podstatně zkrátí jízdní doby cestujících, ale zejména umožní redukci dosavadní povrchové autobusové dopravy. Autobusová doprava, zejména na komunikacích, kde dochází k její silné koncentraci, působí velice negativně svým hlukem a znečišťováním ovzduší

Pohled na tunel od řeky

Vyčerpaný suchý dok

Ražba stanice Kobylisy

Pohled na eskalátorový tunel stanice Kobylisy

Hotový tunel

Výstavba vestibulu stanice Ládv

Zobrazení: 1656

Přidat komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte být členem stavebnikomunita.cz!

Staňte se členem stavebnikomunita.cz.

Fórum

Podlahové palubky, jaké máte Vy?

Zahájeno uživatelem Anička PLná v Pozemek, projekt, stavba na klíč 24.5. 0 Odpovědi

Dobrý den, stojím před rozhodnutím jaké palubky na podlahu dát, Nechci vinyl nebo něco takového imitující dřevo. Našla jsem souhrn podlahových palubek včetně informací…Pokračovat

Od koho poptat dřevěnou terasu od A-Z ?

Zahájeno uživatelem Ondřej Koba v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Anička PLná 21.1.. 1 Odpovědět

Dobrý den, na léto bychom chtěli si nechat udělat kolem domu dřevěnou terasu. Ještě nevíme z jaké dřeviny ale to nám doufám poradí firma. Od koho jste si nechali dělat terasu vy? Spokojenosti? Děkuji.Pokračovat

Z jakého dřeva postavit saunu?

Zahájeno uživatelem Daniel Maxa v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Daniel Maxa 12. 22, 2023. 2 Odpovědi

Ahoj, stojím před rozhodnutí stavby a zajímaly by mě vaše názory na použití různého dřeva. Děkuji za postřehy.Pokračovat

Jaké kamna do venkovní sauny?

Zahájeno uživatelem Ondřej Koba v Pozemek, projekt, stavba na klíč. Poslední odpověď uživatele Daniel Maxa 11. 27, 2023. 1 Odpovědět

Ahoj, doporučte mi pokud máte někdo zkušenost se stavbou venkovní sauny. Váhám mezi elektrickými a těmi na dřevo. Mam se řídit jen cenou?Pokračovat

Popisky: sauna

Svetlotechnikasvetelnotechnické posudky a štúdie na rodinné domy a pozemné stavby

Energetické projektové hodnotenie stavieb a teplotechnické posúdenia.

Snímky

© 2024   Vytvořila Stavebnikomunita.cz | Kontakt: stavebnikomunita.cz@gmail.com |   Využívá technologii

Odznaky  |  Oznámit problém  |  Podmínky služby